Ruský prezident Vladimir Putin před návštěvou Soulu nadnesl myšlenku, aby se Transsibiřská magistrála prodloužila až na jih Korejského poloostrova. To by podle něj zlevnilo přepravu asijského zboží do Evropy a mohlo přispět k znovusjednocení obou Korejí.

"Pokud by se Severní a Jižní Koreji podařilo domluvit mezi sebou na tom, že překonají politické potíže a obnoví transkorejskou železnici, a pokud by se korejské firmy zapojily do rozvoje železniční infrastruktury, včetně přístavů v KLDR, byl by to obrovský příspěvek (k znovusjednocení Koreje)," prohlásil Putin v rozhovoru s jihokorejskými novináři.

Putin podle serveru newsru.com argumentoval také tím, že trať vedoucí celým Korejským poloostrovem by bylo snadné napojit na Transsibiřskou magistrálu, což by zkrátilo a zlevnilo přepravu nákladů z Asie do Evropy.

Úsek trati mezi KLDR a Ruskem už funguje a jeho prodloužení by podle ruského prezidenta mohlo velice vyhovovat průmyslovým podnikům na jihu poloostrova.

Prezident v interview podpořil úsilí o znovusjednocení Koreje, což považuje za "přirozený proces", který by se měl odehrát "výlučně mírovou cestou" a se zřetelem na zájmy obou států. Obě Koreje jsou už od války na začátku 50. let minulého století oficiálně ve válečném stavu, letos na jaře KLDR vypověděla i všechny dohody o neútočení.

"Partnerům nelze nic vnucovat, jinak místo kladného výsledku nastoupí destrukce," varoval Putin a nabádal také, že je třeba přihlížet k obavám, které má KLDR o svou bezpečnost.

Putina nedávno americký časopis Forbes označil za nejvlivnějšího člověka na světě. "Děkuji expertům časopisu Forbes, ale to (ocenění) i zneklidňuje a omezuje v rozhodování. Nejmocnějším je dnes jeden, zítra druhý a pozítří třetí, ale tak to chodí, experti dělají svou práci - a já si toho raději moc nevšímám. Kdybych tomu připisoval význam, začne to ovlivňovat rozhodování, a to by bylo převelice smutné," řekl Putin.

Ve světové politice podle něj spíše rozhoduje ekonomika, jakož i morální zásady a také to, jakými způsoby si tyto mravní principy hájí. Sám by se prý rád dožil situace, v níž by se zásady a prostředky shodovaly.

Transsibiřská magistrála spojuje Moskvu s přístavem Vladivostok od roku 1916. Měří bezmála 9300 kilometrů a je nejdelší železniční tratí na světě a hlavní dopravní tepnou Ruska.

Letos v září, po pětileté výstavbě nové dráhy, získala KLDR opět napojení na transsibiřskou magistrálu otevřením 54kilometrového úseku mezi ruským městem Chasan na Dálném východě a zvláštní ekonomickou zónou, přístavem Rason na severovýchodě komunistického souseda.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist