Lukrativní zakázku na odvoz astronautů ze Země na Mezinárodní vesmírnou stanici a zpět získaly Boeing a SpaceX.

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) udělil těmto dvěma firmám zakázku dohromady za 6,8 miliardy dolarů, tedy téměř 145 miliard korun.

Peníze jsou určené na další výzkum jejich vesmírných lodí i na několik cest na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). První soukromé vesmírné taxi by mělo k vesmírné laboratoři odstartovat do roku 2017.

Podle ředitele NASA Charlese Boldena jde o přelomový okamžik ve využívání soukromých společností: "Tento krok otevírá cestu k nejambicióznějším a vzrušujícím kapitolám v historii NASA a letům člověka do vesmíru."

Bolden zároveň velmi emotivně poděkoval americkému prezidentovi Baracku Obamovi, který vstup soukromého sektoru do vesmírného letectví od začátku podporoval, a také slíbil, že Spojené státy budou schopné dostat se do vesmíru, aniž by byly závislé na jakémkoli jiném státu.

Levnější lety a bez Ruska

Naposledy totiž letěl astronaut z Kennedyho vesmírného střediska, nebo z jakéhokoli jiného místa ve Spojených státech, před třemi lety. Do vesmíru tehdy vynesl posádku při svém posledním letu raketoplán Atlantis, který se vrátil na Zemi 21. července 2011.

Od té doby američtí astronauti létají k ISS na palubách ruského Sojuzu z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu. NASA za pětiletý kontrakt Rusku zaplatila 1,7 miliardy dolarů.

Po vypuknutí krize na Ukrajině se ale ochlazení politických vztahů mezi Washingtonem a Moskvou přeneslo také do vesmírného výzkumu a lety amerických astronautů na ISS mohly být potenciálně v ohrožení.

Americký vesmírný úřad se rozhodl najmout pro lety na ISS hned dvě společnosti z jednoduchých důvodů. Tímto krokem nejenže podpoří konkurenci v oboru a sníží rizika spojená se spoléháním pouze na jednu firmu, ale zároveň udrží v rozumných mezích ceny podobných služeb do budoucna.

Finančně se ale nájem soukromých společností Američanům vyplatí už teď. "V současnosti platí Rusům za křeslo pro svého astronauta zhruba 70 milionů dolarů. Soukromníkům budou platit podle propočtů NASA asi 20 milionů," vysvětluje vesmírný publicista Pavel Toufar.

Šestkrát na ISS a zpět, prosím

Obě firmy mají stejné zadání. Mají být schopné po roce 2017 dopravovat astronauty do laboratoře na oběžné dráze a zpět.

Boeing bude pro tyto účely používat svou loď CST-100, tradičně vypadající kosmickou kabinu připomínající doby Apolla. Společnost by měla 4,2 miliardy dolarů, které od NASA dostane, použít na dokončení vývoje lodi, zkušební let jednoho z astronautů NASA a dalších šest letů na ISS.

Společnost SpaceX má zadání stejné, od NASA získá ale pouze 2,6 miliardy dolarů. Podle obchodní manažerky NASA Kathy Luedersové je částka nižší, protože si firma SpaceX o méně peněz i zažádala.

SpaceX už má s lety na ISS pro americký vesmírný úřad zkušenosti. Na své lodi Dragon tam přepravuje zásoby a materiál. Pro cesty astronautů bude používat Dragon V2.

Půjde o vylepšený a upravený model současné lodi, který dokáže zajistit životní podmínky až pro šest lidí na palubě. Podle šéfa firmy Elona Muska je zakázka od NASA "klíčovým krokem k cestě, která nás nakonec přivede ke hvězdám a dalším planetám".

Právě využívání soukromých společností by mělo dovolit NASA zaměřit výzkum a vývoj hlavně na výkonnější rakety a odolnější lodě, určené pro zkoumání hlubšího vesmíru nebo lety astronautů na Mars.