Již 150 let funguje metro v Londýně, britské metropoli, která byla v letech 1830-1925 největším městem světa. Při zahájení provozu první podzemní dráhy na světě 10. ledna 1863 mělo město asi tři miliony obyvatel, podzemní dráha měřila šest kilometrů a denně svezla na 26 000 cestujících.
Dnes - po 150 letech - má více než osmimilionové město 11 linek s 270 stanicemi a s 402 kilometry drah je třetím nejdelším metrem světa po Pekingu a Šanghaji. Vagony v "The Tube" jezdí vlevo a denně služby metra využije na 3,2 milionu lidí.
První reálné návrhy na vznik podzemní dráhy v Londýně padly v roce 1854, o několik let později zahájila firma Metropolitain stavbu a v roce 1863 se na trati z Paddingtonu do Farringdonu (šestikilometrová Metropolitan Line) konala premiérová jízda. Původní lokomotiva je dosud jedním z 350 000 exponátů londýnského muzea dopravy v Covent Garden.
Vlaky záhy v Londýně přepravovaly 26 000 pasažérů denně a nový trend v hromadné dopravě napodobila o několik desetiletí později i další města: Chicago (1892), Budapešť a Glasgow (1896), Boston (1897) a Paříž (1900). Pražské metro jezdí od roku 1974.
Symbol města nad Temží
Než se londýnská "The Tube" rozrostla do dnešní velikosti, čítající 270 stanic a 402 kilometrů kolejí, zažila řadu zlomových událostí. Šest let po otevření jel první vagon pod Temží tunelem, v roce 1905 byly první tratě elektrifikovány, o tři roky později se objevilo kruhové červenomodrobílé logo i první elektronické strojky na jízdenky. A třeba v říjnu 1911 se na Earl's Court objevil první dřevěný eskalátor, z něhož jedni měli panickou hrůzu a jiní sem naopak jezdívali za mnohahodinovou zábavou.
V důsledku většího počtu tras a sjednocení konkurenčních firem přispěchal v letech 1931-1933 Harry Beck s legendární schematickou mapou podpovrchové dopravy, která se přímo stala symbolem města nad Temží. Mapa byla interpretována i jako umělecké dílo: nejznámější je diagram "Velká medvědice" od Simona Peterssona, který v názvech stanic použil v roce 1992 jména slavných filozofů, umělců nebo vědců.
Kryt za války a past při bombových útocích
V období druhé světové války byly nástupiště metra v letech 1940-1945 využívány jako kryty před nálety nacistických letadel, jedna trať byla dokonce uzavřena a využívána Britským muzeem na uskladnění ohrožených památek. V roce 1948 bylo metro, kde pracuje na 19 000 lidí, znárodněno.
Vedle řady stávek se metru nevyhnuly ani tragédie. V roce 1975 zemřelo v tunelu u Moorgate 43 osob, v listopadu 1987 uhořelo na King's Cross 31 lidí a 7. července 2005 zahynulo při sérii čtyř bombových útoků (tři v metru a jeden v autobusu) 56 lidí.
Nebývale roste počet cestujících: koncem 90. let přepravovalo metro kolem 800 milionů lidí ročně, miliardu přepravených překonala podzemka v roce 2007 a loni "The Tube" přepravilo na 1,2 miliardy lidí.
Nejrušnější trasou metra je District Line se 60 stanicemi, nejvytíženější stanicí Waterloo s 82 miliony cestujících za rok. Nejhlouběji pod povrchem je zastávka Hampstead (58,5 metru), nejvýše nad úrovní země se tyčí viadukt Dollis Brook (18 metrů). Nejdéle bez přestupu - 1,28 hodiny - se můžete vozit na Central Line o délce 59,4 kilometru, nejdelší vzdálenost (6,26 kilometru) je mezi stanicemi Chalfont&Latimer a Chesham na Metropolitan Line.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist