V noci z 30. dubna na 1. května 1982 odstartovaly dva britské letouny Avro 698 Vulcan z letiště na ostrově Ascension nedaleko rovníku. Mířily daleko na jih.
Měly zasáhnout letiště Port Stanley na Falklandských ostrovech vzdálených více než 7,5 tisíce kilometrů. Trasa mezi Ascensionem a cílem dvakrát převyšovala dolet strojů, jejichž prototyp se poprvé dostal do vzduchu v srpnu 1952.
"Bylo to jako vzlétnout do neznáma. Ani jsme nevěděli, jestli máme očekávat argentinské stíhačky. Neměli jsme skoro žádné informace," řekl pilot Martin Withers pro britský deník The Northern Echo.
Záhy po startu potkaly problémy bombardér s kódem XM598. Kapitán jej musel otočit zpátky na základnu. V misi pokračoval Withersův letoun s označením XM607. Tomu se podařilo dosáhnout Falkland, zde poškodit letištní řídicí věž a zasáhnout letištní dráhu. Při útoku zahynuli dva členové letištního personálu.
"Vedení vojenské junty pochopilo, že Británie chce Falklandy zpět. Zasáhli jsme přímo runway, což způsobilo, že ji Argentinci po zbytek války nepoužívali," míní pilot Withers, který byl původně vycvičen na shazování jaderných bomb proti Sovětskému svazu.
Withersovi ale nedávají za pravdu někteří odborníci. I přes poškození dráhy byly údajně některé argentinské letouny schopny vzlétnout.
V tu dobu se jednalo o nejdelší bombardovací misi. Tento rekord překonala až válka v Zálivu v roce 1991. RAF svůj vlastní rekord už nikdy nepokořila, i když se mu přiblížila v roce 2011 při bombardování Libye.
Schopnost Britského královského letectva (RAF) zasáhnout cíle natolik vzdálené šokoval nejen samotné Argentince, ale i celý svět. Za úspěchem celé mise stál především důmyslný systém doplňování paliva. Cestou k cíli musel Vulcan sedmkrát ve vzduchu tankovat, zpátky jedenkrát.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.