Místo srážky vlaků
 

ZVĚTŠIT MAPU

Vlaky Eurostar a Thalys cestující mezi Bruselem, Paříží a Velkou Británií po pondělní srážce dvou lokálních vlaků stále nejezdí. Na trati, kde v pondělí zemřelo 18 lidí a více než stovka tu byla zraněna, byly obnoveny záchranné práce. Ty skončily v pondělí večer spolu s tmou.

K jedné z nejhorších vlakových nehod v belgické historii došlo v pondělí asi v 8:30 ráno nedaleko města Halle vzdáleného asi 20 kilometrů od Bruselu. Vlakem cestovali skoro tři stovky lidí do práce, většina z těch, kteří pak přišli o život, seděli v první třídě, tedy v přední části vlaku, která byla nejvíce zničena.

Odstraňování škod po srážce jde pomalu, podle prokuratury by navíc trosky vlaků mohly na kolejích ležet ještě několik dní kvůli vyšetřování. Během pátrání se ale podařilo nalézt obě černé skříňky. 

Belgie se prozatím postarala o náhradní dopravu - lidé cestujících z Paříže jsou dopravováni do Bruselu autobusy a ani v úterý nebude provoz na této hlavní trati obnoven.  "Pokud  to není nezbytné, odložte Vaší cestu do Bruselu na později," vyzývá společnost Eurostar cestující na svých stránkách a slibuje cestujícím navrácení peněz za jízdenku, nebo její případnou výměnu.

Dopravu v Belgii by mohla zkomplikovat ještě skutečnost, že strojvedoucí vlaků začali v reakci na železniční nehodu v Halle stávkovat.

Strojvůdci a pomocníci ve vlacích si stěžují na jejich zhoršující pracovní podmínky, které podle nich mohou vést k podobné nehodě, jaká se stala v pondělí ráno. Z nastavených pravidel viní dráhy Evropskou komisi. 

Odbory nechaly zaměstnancům prostor pro stávku a nějak nezasahují. Evropská komise je překvapena, že vedení SNBC jim dává pondělní nehodu za vinu.

Selhání strojvůdce

Policie nyní vyšetřuje příčinu neštěstí - už v pondělí uvedly belgické úřady, že strojvůdce jednoho z vlaků zřejmě přehlédl červenou. "Šlo o fatální chybu. Jeden vlak pravděpodobně jel i přes stopku," uvedl guvernér provincie Vlámské Brabantsko Lodewijk De Witte.

Podle vyšetřovatelů škody na obou vlacích svědčí o tom, že vlaky před srážkou nebrzdily. Potvrzují to i výpovědi přeživších cestujících. "Seděl jsem ve vagonu jako obvykle a najednou se ozvala obrovská rána. Vymrštilo mě to na protější sedačku. Pak už jsem slyšel jen spoustu křiku a pláč z celého vlaku," cituje list Times pasažéra, který seděl ve čtvrtém vagonu jednoho z vlaků. 

"Necítil jsem žádné brzdění. Okna byla roztříštěná a některé vagony ležely převrácené na boku vedle kolejí. Venku se válely roztrhaná těla," dodal. "Viděl jsem torzo bez nohou i muže, jenž přišel o všechny prsty," popsala novinářům jiná cestující. Úřady informovaly, že oběti je z podobného důvodu náročné identifikovat. Podařilo se nicméně zjistit, že při nehodě zemřelo 15 mužů a tři ženy.

 

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist