Ještě před rokem nebyla v Santa Monice vidět ani jedna elektrokoloběžka. Nyní jich tu jsou stovky. Jsou zaparkované u parků, lidé se v nich prohání po chodníčcích u pláže nebo si na nich zkracují cestu od garáží k restauracím a obchodům.

Právě Santa Monica patřila mezi místa, kde start-up Bird začal vůbec poprvé nabízet své sdílené elektrokoloběžky. A hned se z nich stal velký hit. Nyní je nabízí i v dalších městech v USA a připravuje expanzi do zahraničí.

Jenže lukrativní evropský trh mu "vyfoukl" jeho hlavní konkurent, start-up Lime. Ten testuje sdílená elektrokola v několika městech v Německu. Elektrické koloběžky pak zkouší v Curychu. Ve velkém je nasadil minulý týden v Paříži, kde otestuje, jak na ně budou reagovat Evropané i evropští regulátoři.

"S Evropou máme velké plány," prohlásil Arthur-Louis Jacquier, šéf francouzské pobočky Lime pro agenturu Reuters. Dodal, že do konce roku chce Lime rozšířit své aktivity do 26 měst. Další detaily si ale nechal pro sebe.

Pařížané mají k dispozici zatím několik stovek elektrokoloběžek. Brzy by ale jejich počet měl narůst na několik tisíc.

Pařížská radnice v prohlášení uvedla, že vítá jakoukoliv službu, jež zlepší dopravní situaci ve městě. Varovala ale, že po testování přijde na řadu určitá regulace. "Nejdříve je chtějí vidět v akci," uvedl Caen Contee, jeden ze spoluzakladatelů Lime.

Společnost Lime byla založena teprve před rokem. Původně nabízela sdílení elektrokol, poté přesedlala na elektrokoloběžky. Jacquier upozornil, že ve Spojených státech je poptávka po koloběžkách desetkrát větší než po kolech. Start-up své služby nabízí už v 70 městech a univerzitních kampusech v USA, uvádí list Financial Times. Od investorů ze Silicon Valley se mu podařilo získat na 350 milionů dolarů. Plánuje ale získat ještě více, aby měl dostatek financí na mezinárodní expanzi, dodal Jacquier.

A jak služba funguje? Uživatel se musí zaregistrovat a stáhnout si do mobilu potřebnou aplikaci. Díky ní pak může vybranou koloběžku za poplatek jedno euro "odemknout". Za každou minutu jízdy pak zaplatí 15 centů. V USA se obvykle platí jeden dolar za "odemknutí" a 15 centů za minutu jízdy. Průměrná jízda v USA vyjde asi na dva až tři dolary.

Koloběžky navíc mohou lidé nechat kdekoliv, což je jejich hlavní výhoda oproti elektrokolům, na ulici před prací, před restaurací nebo divadlem. Součástí aplikace je také mapa, kde si každý uživatel může najít nejbližší volnou elektrokoloběžku. Rychlost je omezena na 24 kilometrů za hodinu.

Chybí regulace

Rychlý nástup elektrokoloběžek vyvolal někdy i ostré reakce. Mnozí chodci nebo pejskaři si stěžují, že lidé jezdí na elektrokoloběžkách příliš rychle, kličkují mezi nimi a ohrožují je. Hrozí tak nehody a vážná zranění.

Někdy také koloběžky nechávají pohozené na ulici. Kritici také namítají, že start-upy často zneužívají toho, že města ještě nemají žádné regulace, které by používání elektrokoběžek daly jasná pravidla. Proti koloběžkám už vystoupily některé radnice, například v Miami nebo v San Francisku. Těm se nelíbí, že firmy s nimi nekonzultovaly své plány dopředu a města doslova přes noc zahltily elektrokoloběžkami.

Právě San Francisco je nedávno zakázalo. Nyní zvažuje pilotní projekt zahrnující i pravidla pro využívání. Povolení může dostat jen pět firem, které mohou dohromady umístit 2500 elektrokoloběžek.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist