Evropa, ve které již nyní vládnou tropická vedra, se připravuje na další citelné oteplení. Extrémní hodnoty čeká Španělsko, kde by teploměry mohly v pondělí ukazovat přes 40 stupňů Celsia. Třicetistupňová horka dorazí také do Skandinávie. Vlna nynějších veder představuje značnou zátěž pro lidský organismus a zdravotníci proto upozorňují na nutnost dodržování pitného režimu. Vysoké teploty vyvolávají komplikace v dopravě: několik vlaků v Německu zastavila nefunkční klimatizace a v Rakousku praskaly koleje.

Vrchol veder v Evropě nastane podle meteorologů v pondělí, kdy by horký vzduch proudící z Afriky mohl vyhnat teplotu ve Španělsku až na 44 stupňů Celsia, uvedla španělská mutace listu The Local. Extrémní teploty budou poté v této jihoevropské zemi panovat nejméně devět dní. 

Vlna veder netrápí jen západní a střední Evropu; nebývalé teplo dorazilo i do Skandinávie. Švédsko ve čtvrtek prožilo nejteplejší den letošního roku, ve Stockholmu bylo 26 stupňů Celsia. Podle meteorologů bude v pátek v metropoli ještě tepleji a na jihu země se rtuť teploměru přiblíží k hranici třiceti stupňů, kterou zřejmě překoná v sobotu.

Zdravotnické úřady po celé Evropě před víkendem varují obyvatele, aby se vyvarovali pobytu na přímém slunci a aby pili dostatek tekutin. Úřady se rovněž obracejí na rodiče, aby ani krátce nenechávali své děti v autech bez dozoru, neboť ty by mohly kvůli vysoké teplotě rychle zkolabovat.

V Maďarsku počínaje páteční půlnocí začne platit pětidenní výstraha třetího, tedy nejvyššího stupně, uvedla agentura MTI. Od pondělí do středy předpovídají maďarští meteorologové teploty až 38 stupňů Celsia.

Problémy s tropickými teplotami má železnice. Německý dopravce Deutsche Bahn ve čtvrtek uvedl, že na dálkových trasách selhala klimatizace ve zhruba desítce starších souprav expresních vlaků. Obzvláště citelně bylo postiženo spojení mezi Berlínem a Amsterdamem. V západoněmecké spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko muselo být odstaveno pět regionálních a dálkových vlaků, u nichž se chlazení porouchalo. Německé dráhy problémy s nefunkční vzduchotechnikou řeší každoročně, poznamenala DPA. Například během vlny veder v roce 2010 se v několika dnech porouchala klimatizace v 50 rychlících. 

Extrémně vysoké teploty působí potíže i rakouským drahám ÖBB. Ve čtvrtek odpoledne musely být kvůli popraskaným a zdeformovaným kolejím na několik hodin částečně uzavřeny tratě spojující Tyrolsko s Vorarlberskem a Bavorskem. Mluvčí ÖBB Rene Zumtobel uvedl, že kolejiště se na přímém slunci rozpálí až na teplotu 80 stupňů Celsia. Dodal, že v pátek vyjede zvláštní cisternový vlak, který bude kritické tratě kropit vodou.

Vysoké teploty, které podle meteorologů dosáhnou v Rakousku v nadcházejících dnech až 37 stupňů Celsia, představují značnou zátěž i pro silnice, ve kterých kamiony snadno vyjedou koleje. Silničáři se proto vozovky snaží pomocí kropicích vozů ochladit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist