Americká Federální letecká správa (FAA) připravuje nová pravidla pro používání dronů. Očekává se zpřísnění dosavadních, šest let starých pravidel a vytvoření nových, mezi kterými budou například i pilotní zkoušky.
Omezené bude používání dronů létajících za podnikatelským účelem. Bezpilotní letouny by mohly být hitem například v logistice, zemědělství, filmovém průmyslu, stavebnictví a dalších odvětvích.
Navrhovaná pravidla by měla být představena do konce roku. K návrhům se bude moci vyjádřit veřejnost. Vydání konečné verze pravidel i kvůli tomu potrvá přibližně dva roky. Informoval o tom server CNN.
Desítky letů pro získání licence
Americká Letecká správa (FAA) v novele chystá omezení, která se budou týkat všech dronů s váhou pod 25 kilogramů, tedy i těch nejmenších. Jejich majitelé můžou do budoucna očekávat nařízení vlastnit licenci. Na její získání bude potřeba nalétat s drony desítky letů.
Dalšími podmínkami jsou létání pouze za denního světla a bez toho, aby pilot se strojem ztratil vizuální kontakt. Novým omezením bude také zákaz vystoupat s dronem do výšky 120 a více metrů nad zemí.
Novela také pravděpodobně zmaří naděje na volnější pravidla pro nejmenší bezpilotní stroje. Menší modely jsou přitom vnímány jako nejvíce životaschopné z hlediska komerčního využití a jejich potenciální hrozba pro okolí je nižší.
Ve Spojených státech jsou nyní drony legální "zábavou" prakticky výhradně pro nadšence, kteří svůj letoun provozují pouze jako hobby. Ostatní, kteří plánují drony zapojit do svého podnikání, tak doposud mohou učinit pouze s udělením výjimky přímo od FAA.
Celkově ale bylo leteckou správou dosud povoleno pouze sedm výjimek. Jedna pro organizaci ScanEagle Drones, která zkoumá proces tání ledovců a sleduje velryby v Atlantském oceánu. Ostatních šest výjimek získala Hollywoodská nahrávací studia.
Nová a zjevně kontroverzní pravidla pro drony tak zkomplikují mnoho slibných byznysplánů. Například malé energetické společnosti by mohly používat drony, aby se dostaly blíže k větrným turbínám. Bezpilotní letouny jsou alternativou technika stojícího na okraji turbíny 80 metrů nad zemí.
Železniční společnosti by bezpilotní letadla chtěly využít pro sledování a kontrolu nákladních vagonů.
Nic z tohoto ale není realizovatelné, pokud bude platit pravidlo o tom, že licencovaný pilot nemůže dron ztratit z dohledu a že letouny můžou být užívány pouze za denního světla.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist