Vybudovat podmořský tunel, který by spojil město Ta-lien v čínské provincii Liao-ning a městskou prefekturu Jen-tchaj na poloostrově Šan-tung, plánoval Peking už v první polovině devadesátých let minulého století. Tehdy se odhady na výstavbu, která měla být dokončena do roku 2010, pohybovaly okolo deseti miliard dolarů.

Nyní, o devatenáct let později, má ambiciózní projekt 123 kilometrů dlouhého tunelu přes Pochajský záliv znovu ožít.

A Čína do něj chce investovat 260 miliard jüanů, to je v přepočtu zhruba 42 miliard dolarů, píše agentura Reuters s odvoláním na server China Economic Net.

Kdo chce v současnosti z Ta-lienu přejet do Jen-tchaj, musí buď urazit téměř 1700 kilometrů po pevnině, nebo využít služby lodních trajektů, které oba přístavy spojují. Délka jedné plavby ale trvá něco mezi šesti a půl a osmi hodinami, podotýká na svém webu South China Morning Post.

Kdy přesně by mohl být tunel dokončen, ale čínská média neuvádějí. Jak k tomu ale říká Wang Meng-šu, který na projektu spolupracuje, až bude hotov, mohla by tudy vést i vysokorychlostní železniční trať. To by prý cestování mezi městy zkrátilo na pouhých 40 minut.

Nejdelším podmořským tunelem zatím je japonský Seikan, který vede pod Cugarským průlivem mezi ostrovy Hokkaidó a Honšú. Měří 53,85 kilometru a po dvou desetiletí konstrukce byl slavnostně otevřen v březnu roku 1988. Jeho výstavba tehdy stále přes 538 miliard jenů (asi 3,6 miliard dolarů).

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist