Na samém začátku byla myšlenka Carla Eduarda Grunera, který na konci čtyřicátých let představil vizi Švýcarska budoucnosti. Ve svých skicách tunelem spojil Basilej a Chiasso na hranicích s Itálií. A cesta skrz masivy Alp podle jeho výpočtů měla trvat dvě hodiny.
Zpočátku absurdně odvážné plány se nyní pomalu blíží realitě. Konstruktéři, projektanti i dělníci po dvou desetiletích oznamují, že jsou v poslední fází výstavby nejdelšího železničního tunelu světa - švýcarského Gotthard Base Tunnel, tedy Gotthardského úpatního tunelu.
Až bude 57 kilometrů dlouhý tunel v roce 2016 slavnostně otevřen, projede jím denně zhruba 300 vlaků. A cestu z Curychu do italského Milána, kterou každý den jezdí na deset tisíc lidí, zkrátí o celých šedesát minut - asi na dvě a půl hodiny.
Co všechno za výstavbou nejdelšího železničního tunelu stojí? A co v číslech znamená vykopat skrz Alpy tunel, který urychlí cestování mezi Švýcarskem a Itálií?
Za projektem je tým více než 2600 dělníků, inženýrů a geologů, kteří za posledních čtrnáct let vykopali na 13,3 milionu metrů krychlových horniny. To by vyplnilo pět pyramid v Gíze, vypočítává server stanice CNN. Pokud půjde vše podle plánů, bude projekt stát celkem 8 miliard eur.
Podívejte se na reportáž CNN o pokračující stavbě nejdelšího železničního tunelu světa:
Pracovníci na jeho výstavbě strávili přes čtyři tisíce hodin. Délka tunelu odpovídá 21 mostům Golden Gate tyčícím se nad sanfranciským zálivem a k budování tunelu bylo spotřebováno 131 tisíc kubíků betonu, což by zaplnilo 52 plaveckých bazénů olympijských rozměrů.
A v útrobách tunelu jsou umístěny kabely v celkové délce 3200 kilometrů - čemuž odpovídá vzdálenost z Madridu do Moskvy, podotýká CNN.
Vize přeplněných silnic
Hlavním důvodem k zahájení stavby Gotthardského úpatního tunelu bylo podle Simona Peggse z AlpTransit Gotthard AG, které za projektem stojí, zlepšení stále vytíženější silniční dopravy. "Odhady předpokládaly, že do roku 2020 budou naše silnice zcela zablokovány. Museli jsme s tím něco udělat," dodává Peggs.
V současnosti vlaky cestu z Curychu do Milána urazí za necelé čtyři hodiny. Využívají přitom patnáctikilometrový Gotthardský tunel z roku 1882.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist