V Rusku chtějí obnovit výrobu vlastních reprezentačních vládních vozů, které v minulých letech nahradily dovezené značky. Oznámila to agentura Interfax s odvoláním na mluvčího prezidentské kanceláře.

Počítá se prý s tím, že zakázku na vývoj a výrobu nových limuzín dostanou automobilky ZIL nebo GAZ, které luxusní modely vyráběly pro někdejší sovětské vedení.

"Vážně se přípravou těchto vozů zabýváme," řekl agentuře mluvčí Kremlu Viktor Chrekov. Nejde prý přitom jen o prezidentské vozy, ale i o doprovodná a servisní auta. Na obnovení výroby vládních vozů má údajně prezidentská kancelář k dispozici až 40 miliard rublů (25 miliard korun).

Podle informovaného listu Kommersant budou muset ruští projektanti začít od nuly, protože dřívější vozy domácí výroby v prezidentských a vládních garážích beze zbytku nahradily značky Mercedes, BMW a Ford. Domácí automobilky se soustředily buď na licenční montáž západních modelů či na výrobu ruských osobních automobilů nižší střední třídy.

Nyní se údajně počítá s tím, že Kreml vzkřísí i staré značky reprezentativních vozů Čajka nebo ZIL. Věc má požehnání nejvyšších míst včetně prezidenta Vladimira Putina.

Jak připomíná Kommersant, návrh obnovit výrobu luxusních vládních vozů dostaly ruské automobilky už před dvěma lety, ale plán tehdy zůstal na papíře. Realizace nepokročila dokonce i přesto, že zájem zapojit se do projektu projevila slavná italská projekční kancelář Pininfarina.

Odborná veřejnost hodnotí plány Kremlu váhavě. Má-li být dosaženo kvality srovnatelné se špičkovými západními značkami, může se počáteční investice podle expertů zvýšit až několikanásobně.