Několik minut před katastrofou polského prezidentského speciálu Tu-154 přišel do kokpitu velitel polských vzdušných sil Andrzej Błasik a zůstal v něm až do posledního okamžiku před havárií. V pondělí večer to v pořadu Teraz My televize TVN24 řekl šéf Komise pro vyšetřování leteckých nehod Edmund Klich.
"Nevylučuji, že v kabině byla do poslední chvíle ještě pátá osoba," začal Klich opatrně. "A byl to generál Błasik? zeptal se reportér - o přítomnosti náčelníka vzdušných sil v kabině totiž polská média už nějakou dobu spekulují.
"Nemám právo takové tvrzení potvrdit, ani vyloučit. Za zveřejnění informací je zodpovědná mezinárodní komise," odpověděl nejprve vyhýbavě Klich. Ale pak nečekaně oznámil: "Vím, kdo tam byl...Ano, byl to generál Błasik".
Rozkaz přistát nezazněl
Klich, který slyšel zápisy z černých skříněk, připustil, že není zcela běžné, aby velitel vzdušných sil chodil do pilotní kabiny, ale podle jeho názoru se Błasik možná pouze chtěl "zorientovat v situaci". Dodal, že ve vládních speciálech neplatí stejná pravidla jako v civilním letectví, například nemusí být zamčená pilotní kabina.
Klich nechtěl hodnotit, zda se piloti rozhodovali pod nátlakem. "Mám materiály, díky kterým bude možné porovnat jejich psychický stav na začátku a na konci letu," řekl Klich a zdůraznil, že v záznamech z černých skříněk nezaznělo jednoznačné rozhodnutí "přistáváme".
Už dříve se však Klich vyjádřil ve smyslu, že o určité formě tlaku hovořit lze. "Nejde o bezprostřední nátlak... Ale pokud je slyšet hlas minutu předtím a je zřejmé, že šlo o významnou osobu, je to jakási forma toho, že jde o vážnou záležitost a je třeba se pokusit přistát. Kdybych já byl pilotem toho letadla, tak bych si to tak vysvětlil," řekl v pátek agentuře PAP.
Druhá osoba v kokpitu
Ještě před Błasikem do pilotní kabiny vstoupila druhá osoba, o koho šlo však Klich neodhalil. Uvedl jen, že se "zajímala o to, zda dojde ke zpoždění" a že její totožnost nebyla doposud určena se stoprocentní jistotou.
Posádka si prý také byla vědoma toho, že letadlo nebezpečně klesá. Nicméně teprve dvě až tři vteřiny před katastrofou bylo pilotům jasné, jak jejich let skončí. "Jsou tam slova vyřčená ve velkém stresu," popsal Klich, co slyšel ze záznamu z černé skříňky.
Podle leteckého experta Tomasze Hypki je z Klichových vyjádření zřejmé, že piloti chybovali. "Z těch informací vyplývá, že posádka si byla plně vědoma toho, že klesá do výšky méně než 100 metrů a chystá se na přistání, aniž by viděla zemi," řekl listu Rzeczpospolita. "V situaci, kdy piloti neviděli dráhu, neměli právo pokračovat s přistáním. Porušili všemožné předpisy," upozorňuje.
Polská delegace v čele s prezidentem Kaczyńským 10. dubna do Smolenska letěla na připomínkové akce k 70. výročí katyňského masakru, při němž tajná sovětská policie NKVD zavraždila tisíce polských důstojníků. Prezidentský speciál ve Smolensku přistával i přes to, že nad tamním letištěm ležela hustá mlha a před špatným počasím posádku varovali dispečeři z kontrolní věže i piloti jiného polského letadla, které tam dorazilo již dříve toho dne.Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist