Po deseti letech vyšetřování a více než tříměsíčním soudu míří k rozuzlení jedna z největších kauz v historii letectví, havárie letounu Concorde na pařížském letišti Charlese de Gaulla, při které v červenci 2000 zahynulo 113 lidí.

Soud v Pontoise v pondělí rozhodl, že „kriminální odpovědnost“ za neštěstí nese společnost Continental Airlines, kterou odsoudil za neúmyslné zabití.

Firma tak musí provozovateli kritického letu, společnosti Air France, vyplatit odškodné ve výši milion eur (asi 25 milionů korun) – polovina je za "morální újmu" a polovina za "poškození pověsti". K tomu navíc zaplatí pokutu 200 tisíc eur.

Air France jakožto žalobce požadovala odškodnění ve výši 15 milionů eur (383 milionů korun).

Představitelé Continentalu už uvedli, že se proti rozsudku odvolají, protože soud podle nich "jen chrání francouzské zájmy".

K 15 měsícům odnětí svobody byl podmíněně odsouzen i mechanik Contintentalu John Taylor. Ten podle soudce pochybil tím, že k opravám stroje použil titanové součástky, o kterých je známo, že jsou pro pneumatiky letadel příliš nebezpečné, místo toho měl prý použít hliníkové.

Dalšího zaměstnance aerolinek a tři představitele francouzského civilního letectví soud osvobodil.

Nadzvukový Concorde odstartoval na cestu do New Yorku z pařížského letiště Charlese de Gaulla odpoledne 27. července 2000. Na startovací dráze ale najel na titanovou lamelu, která předtím odpadla ze stroje společnosti Continental Airlines a která podle pondělního verdiktu způsobila následnou havárii, když protrhla pneumatiku a palivovou nádrž, v důsledku čehož se letoun vzňal.

Continental zpochybnil závěr vyšetřování a hájil se tím, že Concorde byl v plamenech už předtím, než o kousek kovu zavadil.

Dvě minuty po startu dopadlo hořící letadlo na předměstí Roissy. Zemřelo všech sto pasažérů, devět členů posádky a navíc čtyři lidé nacházející se v místě nehody.

Tato lamela může podle soudu za havárii:

Concorde-kriticka lamela