Prototyp komerčního nadzvukového letounu XB-1 americké společnosti Boom Technology v úterý při testovacím letu nad Mohavskou pouští překonal zvukovou bariéru. Přibližně 11 minut od startu letadlo zrychlilo na 1,05 machu. Informovala o tom agentura AP. Rychlost 1,05 machu odpovídá přibližně 1252,92 kilometru v hodině.
Podle AP jde o první proudový letoun nezávisle vyvinutý soukromou společností, který tohoto milníku dosáhl. „Malá skupina talentovaných a odhodlaných inženýrů dokázala to, na co byly dříve třeba vlády a miliardy dolarů,“ uvedl zakladatel a generální ředitel Boom Technology Blake Scholl.
„Nadzvukový let XB-1 dokazuje, že technologie pro nadzvukové lety s cestujícími je na světě,“ dodal Scholl.
Londýn – New York za 3,5 hodiny. Nástupce nadzvukového Concordu přiletí nejspíš z Ameriky
Let z Mojave Air&Space Port v kalifornské poušti se uskutečnil v době, kdy společnost pracuje na oživení nadzvukové osobní dopravy, která zanikla s koncem používání britsko-francouzského Concordu před více než dvaceti lety, připomněla AP.
Letadlo, které poprvé vzlétlo v březnu, je téměř celé vyrobeno z lehkých uhlíkových vláken. Využívá systém rozšířené reality, který pomáhá při přistávání, protože jeho dlouhá příď a vysoký nájezdový úhel mohou pilotům ztěžovat výhled, uvedla AP. Televizní stanice CNN letadlo nazvala americkou odpovědí na Concorde. Agentura AP stroj popsala jako elegantní bílé letadlo.
Jak vypadal konec letecké éry nejrychlejšího civilního letadla Concorde
Boom Technology se chce dále zaměřit na dopravní letadlo Overture, které podle ní přepraví až 80 cestujících a bude se pohybovat přibližně dvojnásobnou rychlostí než dnešní podzvukové dopravní letouny. Firma předpokládá, že letouny Boom Overture začnou přepravovat cestující v roce 2029. Na jejich koupi uzavřely smlouvy některé americké aerolinky.
Nadzvukový (či supersonický) let je takový, kdy letadlo letí rychleji, než odpovídá rychlosti zvuku. Ta je označována jako jeden mach a mění se v závislosti na prostředí a jeho podmínkách a teplotě. Jednotka je pojmenovaná podle brněnského fyzika Ernsta Macha.
Poprvé překonal rychlost zvuku ve vodorovném a plně řízeném letu americký vojenský pilot Charles „Chuck“ Yeager 14. října 1947, když v experimentálním raketovém letounu Bell X-1 dosáhl ve výšce 13 kilometrů rychlosti 1127 kilometrů v hodině, tedy 1,06 machu.
Symbolem cestování nadzvukovou rychlostí se stal britsko-francouzský projekt Concorde, který poprvé vzlétl v březnu 1969. Letoun zvládl trasu mezi Evropou a východním pobřežím Spojených států za tři hodiny. Letoun provozovaly British Airways společně s Air France na linkách z Londýna a Paříže na východní pobřeží USA. British Airways i Air France ukončily komerční lety strojů Concorde v roce 2003.
Jak vypadal konec letecké éry nejrychlejšího civilního letadla Concorde
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist