Nová rozsáhlá cla, jejichž zavedení minulý týden oznámil americký prezident Donald Trump, nejsou nástrojem vyjednávání, ale prostředkem nápravy systému mezinárodního obchodu, který Bílý dům považuje za zmanipulovaný. Ve svém komentáři v britském deníku Financial Times (FT) to uvedl Trumpův poradce pro obchod Peter Navarro, který je považován za architekta Trumpovy celní politiky.

Podle Navarra je mezinárodní obchodní systém nefunkční a znevýhodňuje Spojené státy, přičemž takzvaná reciproční cla by měla tento systém napravit. „Jádrem této krize je deficit obchodní bilance se zbožím, který se vyšplhal na více než jeden bilion dolarů ročně. Ekonomické modely volného obchodu, které předpovídají, že chronická obchodní nerovnováha bude vždy odstraněna úpravou cen prostřednictvím směnných kurzů, jsou zcela mylné,“ napsal.

Navarro připomíná, že průměrná americká celní sazba před zavedením nových cel činila 3,3 procenta, zatímco u Číny je to podle něj 7,5 procenta, u Vietnamu a Thajska deset procent a u Indie dokonce 17 procent.

Země ale podle něj používají řadu netarifních nástrojů k omezení amerického exportu. „Mezi tyto nástroje patří manipulace s měnou, narušení prostřednictvím daně z přidané hodnoty, dumping, vývozní dotace, státní podniky, krádeže duševního vlastnictví, diskriminační výrobkové normy, kvóty, zákazy, neprůhledné licenční režimy, zatěžující celní postupy, příkazy k lokalizaci dat a stále častěji také využívání soudních řízení jako zbraně na místech jako EU, která se zaměřuje na největší americké technologické firmy,“ tvrdí Navarro.

Navarro v pondělí svůj přístup v rozhovoru s televizí CNBC ilustroval na Vietnamu. Ten přišel s návrhem celní dohody, v jejímž rámci by zrušil veškerá cla na americký dovoz. „Nic to pro nás neznamená, protože důležité jsou netarifní podvody,“ uvedl Navarro.

Spojené státy sice nevybírají DPH, ale 45 z 50 států, stejně jako federální distrikt kolem hlavního města Washingtonu a nezačleněná území Portoriko a Guam, vybírají podobně fungující daň z prodeje, v angličtině sales tax. Není jasné, nakolik ji Bílý dům ve svých úvahách zohledňuje.

Navarro se kvůli clům dostal do sporu také s dalším prezidentským poradcem, miliardářem Elonem Muskem, který se Trumpa od přísné politiky snažil odradit a veřejně na síti X volal po bezcelní zóně s EU a využívání cel pro vyjednávání o rušení bariér. Navarro následně nazval majitele automobilky Tesla montérem aut, který se spoléhá na díly z jiných zemí. Musk nato opáčil, že je Navarro „idiot", jehož výroky jsou prokazatelně chybné.

V dalších příspěvcích mu změnil jméno na „Peter Retarrdo“ a uvedl, že je „hloupější než pytel cihel“. Mluvčí Bílého domu Karoline Leavittová v reakci pro FT uvedla, že Trumpova administrativa je „nejtransparentnější v dějinách“ a „vyjadřuje své neshody veřejně“.

Trump minulý týden oznámil plošné desetiprocentní clo prakticky u veškerého zboží dováženého do USA, ta platí od víkendu. Tento týden pak Spojené státy začnou u dovozu z řady zemí vybírat i takzvaná reciproční cla, která jsou vyšší a která v případě Evropské unie činí 20 procent.

Musk se snažil Trumpa od cel odradit

Musk se jako důvěrník amerického prezidenta Donalda Trumpa snažil šéfa Bílého domu přesvědčit, aby od vysokých cel ustoupil, ve svém počínání ale neuspěl. Informoval o tom list The Washington Post, který se odvolává na dva lidi obeznámené s touto záležitostí. Na Muskovy společnosti, mimo jiné na automobilku Tesla, mohou dovozní poplatky tvrdě dolehnout.

Musk se podle informací amerického deníku osobně obrátil na Trumpa, ale jeho názor se mu změnit nepodařilo.

Musk, který vlastní společnosti Tesla, SpaceX a sociální síť X a kterého si Trump vybral do čela skupiny pro zefektivnění státní správy (DOGE), o víkendu zveřejnil na webu několik příspěvků ke clům. V příspěvcích kritizoval Trumpova poradce pro záležitosti obchodu Petera Navarra, který je považován za architekta prezidentových celních plánů, a vyzýval k vytvoření bezcelní zóny mezi Evropskou unií a Spojenými státy. Navarro následně nazval Muska po jeho komentářích montérem aut, který se spoléhá na díly z jiných zemí.

Muskova Tesla sice vyrábí auta pro americký trh v USA, i tak ale spoléhá na dodávky dílů z Číny a dalších zemí. V případě Číny se celní spor vyhrotil.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist