Dlouho očekávané stíhačky F-16 budou na Ukrajině létat během několika týdnů, ukrajinští a západní představitelé ale varují, že letouny pravděpodobně nebudou mít okamžitý dopad na situaci na bojišti. Na průlom na frontě, kde Rusko pomalu postupuje, je letadel příliš málo, a jsou tak snadnou kořistí pro ruskou protivzdušnou obranu, píše list The Washington Post (WP).
Stíhačky budou pravděpodobně sloužit k posílení ukrajinské protivzdušné obrany, která se takřka každou noc potýká s nálety dronů, střelami a raketami. Listem oslovení představitelé uvedli, že letouny alespoň zpočátku nejspíš nebudou létat blízko fronty.
Belgie, Dánsko, Nizozemsko a Norsko slíbily poskytnout Ukrajině 80 letounů F-16, ale většina z nich dorazí až za několik let. Není jasné, kolik stíhaček Kyjev obdrží letos, nebude to však víc než jedna letka, která čítá asi 20 letounů, odhaduje WP.
My i Rusové jsme přišli o profesionální síly. Válka je degradace, kdo ji zastaví a zlepší se, bude mít výhodu
Překážku pro plné nasazení představuje i nízký počet vycvičených ukrajinských pilotů. Předpokládá se, že první vlnu výcviku jich do začátku letošního léta dokončilo pouze šest. Celkem jich Ukrajina do programu vytipovala „desítky“, uvedl ukrajinský představitel obrany, který stejně jako ostatní hovořil s WP pod podmínkou anonymity. Výcvikový program má ale jen omezený počet míst.
"Máme ruce na plynu a kniplu." Pilot stíhačky F-16 popisuje, co se budou muset Ukrajinci naučit
Práci s letounem předchází čtyřměsíční výuka angličtiny v Británii, kde se piloti učí potřebnou terminologii. Celkem proto výcvik může i zkušeným pilotům trvat rok, přičemž Ukrajina jich nemůže příliš mnoho postrádat na bojišti, uvedl anonymní ukrajinský představitel.
„Hlavním omezením... je množství letadel a doba výcviku,“ uvedl další nejmenovaný ukrajinský činitel. „Pokud má Rusko 300 (stíhaček) a vy jich máte podstatně méně, nemůžete pořádně operovat,“ řekl a dodal, že jeho zemi chybí i některé druhy technického vybavení a další školení pro údržbu.
Stroje F-16 americké výroby byly nejžádanější položkou Ukrajiny směrem k západním spojencům, kteří jí finančně i vojensky od února 2022 pomáhají bránit se proti rozsáhlé ruské invazi. Očekávaná omezená role těchto letadel ale podle WP poukazuje na prohlubující se rozpor mezi Kyjevem a jeho západními podporovateli.
Američtí představitelé dlouho tvrdili, že letouny F-16 pravděpodobně neposkytnou Ukrajině rozhodující výhodu kvůli silné ruské protivzdušné obraně. Ukrajinští představitelé na to ale reagují podobně jako v případě jiné techniky – stíhaček F-16 dodal Západ málo, a učinil tak příliš pozdě.
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj prohlásil, že Ukrajina potřebuje více než 100 letounů F-16, aby mohla bojovat s obrovským ruským letectvem, a současné množství stíhaček označil za „nedostatečné“. „Rozhodnutí o F-16 je strategické,“ řekl v polovině tohoto měsíce. „Jejich počet však zatím strategický není,“ dodal.
Největší úlohou F-16 tak nakonec může být silná psychologická vzpruha pro Ukrajince a naopak narušení morálky ruských vojáků, domnívá se analytička Becca Wasserová z expertního Centra pro novou americkou bezpečnost (CNAS).
„Co se týče západního vojenského vybavení pro Ukrajinu, je tu docela jasný vzorec. Je potřeba okamžitě, ale když je dodáno, často už tato operační potřeba neplatí,“ uvádí Wasserová.
Přítomnost F-16 by ale mohla potenciálně zastrašit ruská letadla, která se kvůli oslabující ukrajinské protivzdušné obraně v okolí fronty pouštějí do riskantních misí. Velkou hrozbu pro Ukrajince představují zejména ničivé řízené klouzavé pumy, které je pro ukrajinskou armádu téměř nemožné sestřelit. Nejlepším řešením je ještě před vypuštěním zaměřit letadla nebo jejich základny.
Ukrajinští představitelé a piloti si podle WP dlouhodobě stěžují na současnou zastaralou flotilu, kterou tvoří letouny MiG-29, Su-27 a Su-24. Dosah jejich radarů činí přibližně 40 kilometrů, což je méně, než mají obdobné, ale modernější ruské stroje. Radar F-16 dokáže ovšem odhalit cíle na vzdálenost asi 200 kilometrů, což znamená, že se jejich piloti nemusí tolik vystavovat potenciálnímu nebezpečí. I tak jsou tato americká letadla zastaralá oproti nejnovějším ruským letounům.
Ukrajina odhaduje, že ruské letectvo disponuje až dvěma stovkami stíhaček.
"Máme ruce na plynu a kniplu." Pilot stíhačky F-16 popisuje, co se budou muset Ukrajinci naučit
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist