Asijský, italský, řecký anebo třeba český retro týden jsou akce pevně spojené s řetězcem Lidl. Lídr tuzemského maloobchodu v průběhu sedmi dní nabízí slevy na vybrané, často exotické výrobky, které ve standardní nabídce obvykle nemívá. Nyní přichází řetězec v tuzemsku s dalším „týdnem“. Tentokrát se však sleva netýká pasty wasabi nebo řeckého jogurtu, nýbrž seniorů.

Jde o na české a lze říct, že i mezinárodní poměry ojedinělou akci. Lidl ji podle šéfa Adama Miszczyszyna zařadil mimořádně a narychlo do svých jinak dlouho dopředu připravovaných plánů slev. Obchodník, jenž spadá pod německou skupinu Schwarz, při přípravě spolupracoval s Radou seniorů. Cílem je, aby promoce navazovala na Mezinárodní den seniorů 1. října.

V prodejnách řetězce v týdnu od 9. do 15. října tak mohou lidé staří 65 let a více získat deset procent slevu na ovoce, zeleninu, nebalené pečivo a vejce. Pro její uplatnění slevy bude nutné předložit průkaz s datem narození. Miszczyszyn zdůrazňuje, že jde jen o ověření věku a osobní údaje nebude řetězec nikde evidovat ani ukládat. Podle jednatele Víta Pravdy se u již zlevněných produktů bude srážka navyšovat o seniorský rabat.

Jak uvedl Miszczyszyn, řetězec inspirovalo k neobvyklé promoci několik skutečností. Hlavně jde o vysokou inflaci, která dopadá na penzisty citelněji než na jiné skupiny. Rozdíl oproti například samoživitelkám, invalidním důchodcům a dalším sociálně ohroženým skupinám je v tom, že starší lidé si méně rozumí s digitálními technologiemi než třeba zmíněné samoživitelky.

„Vše směřuje k digitalizaci a senioři jsou dnes trochu vyloučení. Matky samoživitelky se v moderních technologiích naopak vyznají,“ naráží Miszczyszyn na skutečnost, že Lidl nemálo slevových akcí poskytuje prostřednictví své aplikace Lidl Plus. Jde tedy o jistou formu kompenzace těm, kteří nemají chytrý telefon nebo si neumí aplikaci stáhnout.

„Chodily nám maily, a bylo jich dost, ve kterých si pisatelé stěžovali, že obchodní řetězce ruší tištěné letáky a oni si je neumí vyhledat na počítači. Druhá věc, která jim vadila, bylo, že mizí plastové slevové karty, některé řetězce je už nemají a nahrazují je aplikacemi,“ prohlásila předsedkyně Rady seniorů Lenka Desatová. Téměř 80 procent seniorů podle ní disponuje tlačítkovým telefonem, které jsou pro ně uživatelsky příjemnější. Desatová proto kvůli problému oslovila jednotlivé obchodní řetězce, a Lidl na výzvu zareagoval právě „týdnem pro seniory“. 

Sleva, jejíž myšlenkou je omezit diskriminaci starší lidí, kteří se tolik neorientují v digitálních technologií, ovšem může mít pro Lidl za následek paradoxně i nařčení z diskriminace. Například ze strany nespokojených zákazníků, kteří jsou těsně pod věkovým limitem a na slevu nedosáhnou. 

Akce cílící výhradně na určitou skupinu zákazníků je nicméně na tuzemském maloobchodním trhu novinkou. „Nevybavuji si na žádnou podobně vymezenou akci,” říká Jakub Špika ze společnosti NIQ, která monitoruje maloobchodní trh. Běžné podle něj jsou akce zaměřené třeba na rodiče školou povinných dětí zvaných „Back to School“, v rámci kterých obchodníci počátkem září zlevňují zboží pro školáky. Rozdíl je v tom, že ty se týkají právě samotného zboží, které si může nakoupit kdokoliv. 

Srovnatelná je tak novinka snad pouze s jedním opatřením, kdy v průběhu covidové pandemie měli lidé starší 65 let vyhrazeny určité nákupní hodiny. Během nich ostatní nakupující do prodejen nesměli. Předpokládalo se, že starší občané jsou náchylnější k nákaze. Záměrem vlády bylo, aby se v co nejmenší míře dostávali do rizikových setkání s ostatními.

Česko patří mezi slevové velmoci. Podle dat společnosti NIQ se v loňském roce prodalo v promocích 61 procent zboží. To je mimořádně vysoké číslo. V Portugalsku, které ve slevovém žebříčku následuje za Českem, to bylo jen 46 procent. Oblibu slev do značné míry nakopla právě inflace posledních měsíců.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist