Na Kerčském mostě, který spojuje Rusko s okupovaným Krymským poloostrovem, se v sobotu po explozi a požáru několika cisteren zřítila část vozovky. Podle ruského protiteroristického výboru oheň způsobil výbuch bomby nastražené v autě, napsal ruskojazyčný server BBC. Při incidentu podle ruského vyšetřovacího výboru zahynuli tři lidé. Požár se podle ruského ministerstva pro mimořádné situace podařilo uhasit. Provoz na mostě klíčovém pro zásobování ruské jižní fronty byl po několikahodinovém přerušení částečně obnoven.
První zprávy o požáru a explozi na mostě, který je symbolem ruské anexe Krymu, se objevily kolem 06:00 moskevského času (05:00 SELČ). Podle místních úřadů plameny zachvátily cisternu na nákladním vlaku, informaci následně potvrdila krymská železniční správa.
„Mostní oblouky nejsou poškozeny. Je příliš brzo na to, abychom hovořili o příčinách a následcích. Pokračuje se v hašení ohně,“ napsal krátce po incidentu Oleg Krjučkov, poradce šéfa správy anektovaného poloostrova. Plameny se plně podařilo uhasit v 10:00 moskevského času (09:00 SELČ), uvedlo podle agentury Interfax ruské ministerstvo pro mimořádné události.
Ruský protiteroristický výbor uvedl, že na 19 kilometrů dlouhém mostě explodoval nákladní automobil, což vedlo ke vznícení několika cisteren vlakové soupravy. Záběry z bezpečnostních kamer ukázaly velkou explozi a mohutný požár na železniční části mostu. Podle agentury AFP se zdá, že zdrojem výbuchu byl bílý nákladní vůz, který ještě za tmy jel po mostě podél několika dalších vozidel.
„Podle předběžných údajů při incidentu zahynuli tři lidé. Jednalo se patrně o cestující v autě jedoucím vedle nákladního vozu, který explodoval. Těla dvou mužů a jedné ženy vyzvedli z vody, identifikují se,“ uvedli podle agentury TASS vyšetřovatelé.
Šéf ruské správy poloostrova Krym Sergej Aksjonov na sociální síti telegram potvrdil, že se kvůli incidentu „zbortily dva pruhy“ silnice ve směru z Krasnodaru do Kerče. Silnice v opačném směru, tedy vedoucí z anektovaného poloostrova do Ruska, se podle něj nezdála poškozená.
Automobilový provoz byl na mostě odpoledne obnoven; osobní vozidla a autobusy mohou na nezničenou část mostu vjet poté, co jsou zkontrolována, uvedl Aksjonov. Nákladní vozidla musí pro cestu přes Kerčský průliv využít trajektů. Vpodvečer pak společnost Grand Service Express ohlásila obnovení železniční dopravy. Firma podle agentury AFP uvedla, že již vyrazily dva vlaky směřující z Krymu do Moskvy a Petrohradu.
Je příliš brzo na to určit příčinu požáru a jeho následků, napsal na twitteru vojenský expert Mick Ryan. Podle jeho názoru je ke zřícení betonové vozovky potřeba velkého množství výbušnin. „Pokud by byly namířeny na správná místa na mostě, bylo by třeba několika nákladních vozidel nebo raket/bomb,“ napsal Ryan.
Rusko připojilo Krym ke svému území v roce 2014. Ukrajina a většina zemí světa tuto anexi neuznává. Most vedoucí z Ruska přes Kerčský průliv na Krym byl slavnostně otevřen v květnu 2018.
Rusko od února vede s Ukrajinou válkou. Zatím není jasné, kdo je za výbuch zodpovědný, Moskva ani Kyjev se k tomu oficiálně nevyjádřily. Ukrajinci nicméně nenechali škody na mostě bez povšimnutí. „Křižník Moskva a teď Kerčský most - dva známé symboly ruské síly na ukrajinském Krymu - jsou zničeny. Co dál, Rusové?“ napsalo na twitteru ukrajinské ministerstvo obrany s odkazem na ruský křižník, vlajkovou loď ruské Černomořské flotily, který se po ukrajinském útoku potopil v dubnu.
„Vše nelegální musí být zničeno, vše ukradené se musí vrátit Ukrajině, vše okupované Ruskem se musí vrátit,“ napsal na twitteru poradce šéfa ukrajinské prezidentské kanceláře Mychajlo Podoljak. Ke komentáři připojil fotografii zřícené silnice.
„Reakce kyjevského režimu na poškození civilní infrastruktury ukazuje jeho teroristickou povahu,“ uvedla podle ruských médií mluvčí ruského ministerstva zahraničí Marija Zacharovová.
Ukrajinské síly od konce léta zahájily na jihu a severovýchodě země protiofenzivu a podařilo se jim zpět dobýt velkou část území Charkovské a části Luhanské, Doněcké a Chersonské oblasti. Dalším cílem protiútoku je podle bezpečnostních expertů nejspíš Doněck a Mariupol, kde se Ukrajinci pokusí Rusům přerušit pozemní spojnici s poloostrovem protiprávně anektovaným v roce 2014.
Škody na Kerčském mostě znemožní mobilizovaným Rusům přesunout se z ruského území přes Krym do Záporožské a Chersonské oblasti, řekl podle agentury Unian ukrajinský vojenský expert Oleksandr Musijenko.
„Na okupovaná území jižní Ukrajiny se přes okupovaný Krym a zejména přes Kerčský most dostává zhruba 75 procent ruských vojáků. (...) Tento incident přesun znemožní," uvedl Musijenko.
Ryan odhadl, že exploze na mostě může být dílem Ukrajinců v rámci snahy získat zpátky kontrolu nad Krymem. "Nebo se může jednat o klamnou operaci, která má odvést pozornost od jiných oblastí," dodal.
Rusové nejsou schopni ničit svá vozidla. Tanky od nepřítele tak tvoří přes polovinu ukrajinské flotily, odhadují experti
Most vedoucí z Ruska přes Kerčský průliv na Krym byl slavnostně otevřen v květnu 2018 v přímém přenosu televize a za účasti ruského prezidenta Vladimira Putina. Zhruba 19 kilometrů dlouhou spojnici mezi ruskou pevninou a anektovaným Krymem jako první přejel právě Putin za volantem oranžového nákladního vozu Kamaz. Díky stavbě, která v přepočtu stála 80 miliard korun, Moskva získala přímé spojení s obsazeným poloostrovem, protože Kyjev pozemní cestu přes Ukrajinu blokoval.
Vybudování mostu se pro Kreml stalo prioritou a v Rusku byl projekt označován za stavbu století. Realizace začala v únoru 2016 a trvala více než dva roky. Most se stal nejdelším v Rusku, začíná na Tamaňském poloostrově v ruském Krasnodarském kraji a přes ostrov Tuzla směřuje na západ přes Kerčský průliv na krymský Kerčský poloostrov. Konstrukce stojí na pylonech, které jsou zavrtány do hloubky 56 metrů. Výška mostu je 35 metrů nad hladinou moře, přibližně uprostřed se nachází zvýšený oblouk, kterým může proplouvat lodní doprava.
Most se skládá ze dvou částí, jedna je pro automobily, druhá pro železnici. Čtyřproudá vozovka s kapacitou 40 tisíc vozů denně byla v provozu od května 2018, budování části s dvoukolejnou železniční tratí se ale protáhlo. Přepravu po ní až koncem prosince 2019 osobně zahájil opět Putin, který tehdy usedl do kabiny strojvedoucího ve spoji se třemi vagony vypraveném z krymského přístavu Kerč do nádraží Tamaň. Nejprve po mostě jezdily jen osobní vlaky, nákladní se přidaly v létě 2020.
Od začátku ruské invaze na Ukrajinu letos v únoru se spekulovalo o možnosti ukrajinského útoku na most, který hraje důležitou roli při zásobování ruských jednotek na Krymu a v přilehlé části Rusy obsazeného ukrajinského území. Kromě mostu ale Rusové od června mohou ke spojení s Krymem používat i pozemní cestu přes pevninu. Za invaze na Ukrajinu totiž ruské síly získaly kontrolu nad celým pásmem ukrajinského území, které přiléhá k Rusku. Ovládnutá území sahají od Charkovské oblasti přes Donbas a Záporožskou a Chersonskou oblast až na Krym.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist