Po nedělní havárii svého letadla v Etiopii, která si vyžádala přes 150 obětí z více než 30 zemí světa, v pondělí společnost Ethiopian Airlines zakázala létat všem svým strojům stejného typu. Také čínský úřad pro civilní letectví vyzval, aby všechna letadla Boeing 737 MAX 8 provozovaná čínskými aerolinkami až do odvolání zůstala na zemi. Čínský úřad připomněl, že stroj tohoto typu havaroval i loni v říjnu v Indonésii, kdy se krátce po startu zřítil do Jávského moře. Na nehodu reagují i akciové trhy. Akcie amerického výrobce letecké techniky Boeing v pondělí, ještě před zahájením oficiálního obchodování, odepisovaly kolem 11 procent.
"I když zatím neznáme příčinu neštěstí, rozhodli jsme se přijmout dodatečné bezpečnostní opatření a nechat tyto stroje na zemi," uvedly aerolinky na Twitteru. Opatření podle nich vstoupilo v platnost již v neděli a bude platit až do odvolání. Podle agentury Reuters zakoupila společnost Ethiopian Airlines celkem pět strojů Boeing 737 MAX 8 včetně toho, na jehož palubě zahynulo v neděli 157 lidí.
Čínský úřad dohlížející na civilní letectví (CAAC) v pondělí uvedl, že vyzval všechny domácí aerolinky, aby od 18:00 místního času (11:00 středoevropského času) až do odvolání přestaly na komerčních linkách se stroji Boeing 737 MAX 8 létat.
Vlajka OSN dnes všude na světě zavlaje na půl žerdi k uctění památky obětí včerejšího pádu letadla v Etiopii. Všichni cestující - řada z nich pracovníci OSN - zahynuli. Rodinám obětí kondoloval šéf OSN @antonioguterres pic.twitter.com/SMxwQSynum
— OSN Česká republika (@OSNPraha) March 11, 2019
"Vzhledem k tomu, že se obě nehody týkaly nově dodaných letadel Boeing 737-8 a obě se staly během vzletové fáze, mají určitý stupeň podobnosti," uvedl úřad CAAC s odkazem na loňskou nehodu v Indonésii. Zároveň zdůraznil, že ke kroku přistoupil v souladu se svými pravidly nulové tolerance k bezpečnostním rizikům.
Významným provozovatelem tohoto typu letounů je i největší česká letecká společnost Smartwings. Podle mluvčí aerolinek Vladimíry Dufkové jsou aerolinky od neděle v kontaktu s Boeingem. "Aktuálně čekáme na vyjádření Evropské agentury pro bezpečnost letectví. Jejími doporučeními se budeme řídit," řekla Dufková. Smartwing letos v lednu převzaly sedmý Boeing 738 MAX 8, letos jich pak do flotily zařadí dalších 14. Celkem budou mít aerolinky během čtyř let 39 těchto letounů.
Podle Dufkové zavedly Smartwings bezpečnostní opatření už po nehodě Lion Air v Indonésii. Tehdy vydal americký výrobce Boeing doporučení pro aerolinky, které česká společnost převzala. Piloti také prošli na simulátorech opakovacím výcvikem.
Více letadel typu Boeing 737 MAX 8 než český Smartwings mají z aerolinek v Evropě už jen nízkonákladové Norwegian Air Shuttle a britské TUIfly. Velké plány má s těmito boeingy i polský letecký přepravce LOT.
V provozu svých Boeingů 737 MAX 8 zatím pokračují severoamerické aerolinky i třeba FlyDubai. Situaci však nadále monitorují. Naopak společnost Cayman Airways uzemnila obě svá letadla tohoto druhu. Ze současných 350 provozuschopných Boeingů 737 MAX 8 je nyní po celém světě uzemněno 101 strojů.
Akcie Boeingu odepsaly 11 procent
"U akcií Boeing očekáváme vyšší volatilitu," uvedli analytici společnosti Morgan Stanley. "Přestože je brzy na to vyvozovat závěry, mohou zde být obavy z narušení bezpečnosti, výroby nebo z odstavení z provozu. Toto vše by ale mělo být v delším horizontu zvládnutelné," dodali.
Pokud by akcie takto propadly ve standardní době obchodování, zmíněný propad by byl největší téměř za 20 let, upozornila agentura Reuters. Za poslední tři roky akcie Boeingu vzrostly zhruba o 200 procent a na konci února se dostaly na rekordních 446 dolarů.
Boeing v pondělí uvedl, že vyšetřování nehody v Etiopii je teprve v počátečním stadiu a že na základě dosavadních zjištění není třeba vydávat nové pokyny pro provozovatele letadel 737 MAX 8.
Analytici Morgan Stanley doporučení ohledně nákupu akcií Boeing zatím nemění. Z 24 makléřských firem jich 19 má akcie Boeingu v kolonce koupit nebo vyšší, pět jich radí akcie držet.
Akcie Boeingu jsou ze třiceti podniků zařazených do klíčového Dow Jonesova indexu letos zatím nejvýkonnější. Do pátku si připsaly zhruba 30 procent, zatímco index vykázal růst o 9,1 procenta.
Foto: Reuters
Boeing má objednávky na více než 4000 kusů MAX 8
Při havárii letadla na cestě z Addis Abeby do keňské metropole Nairobi v neděli zahynulo 157 lidí. Mezi oběťmi jsou i čtyři Slováci - tři z nich jsou příbuzní poslance Antona Hrnka, manželka a dvě děti. České ministerstvo zahraničí sdělilo, že podle jeho informací žádný český občan nezahynul.
Podle letecké společnosti Ethiopian Airlines bylo havarované letadlo zakoupeno teprve loni v listopadu. Pilot, který jej řídil, byl zkušený.
Jedno letadlo Boeing 737 MAX 8 se zřítilo už loni v říjnu. Stroj nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě havaroval krátce po startu z letiště v Jakartě. Nikdo neštěstí nepřežil. Už tato havárie vyvolala obavy o bezpečnost boeingu nové generace.
Vyšetřovatelé této nehody tvrdí, že piloti měli problém s automatickým systémem, který má zamezit přetažení letadla (náhlá ztráta vztlaku způsobená příliš velkým úhlem náběhu křídla). Tento systém může být poruchový, zdá se, že příliš tlačí přední část trupu dolů. Před problémy s tímto systémem společnost Boeing varovala už po nehodě v Jakartě.
Aktuální nehodu Boeing zatím nekomentoval, vyjádřil pouze soustrast pozůstalým obětí. Avizoval rovněž vyslání svých odborníků na místo nehody. Později firma uvedla, že vzhledem k havárii odloží plánované slavnostní představení širokotrupého letadla Boeing 777X, které bylo naplánováno na středu.
Pokud se ukáže, že chyba je na straně Boeingu, může společnost čelit potížím. V současné době má objednávky na více než 4000 kusů modelu 737 MAX 8.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist