Německá vláda začala v důsledku soudních rozhodnutí, která povedou k zákazům jízdy části dieselových aut v některých městech, vážně diskutovat o hardwarových úpravách starších naftových vozů. Poprvé se pro tuto variantu vyslovila také kancléřka Angela Merkelová (CDU), která se jí dosud spíše bránila a podporovala alternativní opatření, jako třeba softwarové úpravy. Jestli nakonec k hardwarovým úpravám dojde, a hlavně, kdo je bude platit, by mohlo být jasné příští týden.
Tlak na politiky, aby předešli zákazům jízdy, které mohou dopadnout na miliony německých řidičů, znovu stoupl začátkem září, kdy soud ve Wiesbadenu rozhodl o zákazech jízdy ve Frankfurtu nad Mohanem. Budou tam kvůli zvýšené koncentraci oxidu dusičitého (NO2) platit od února příštího roku pro dieselové vozy splňující ekologickou normu Euro 4 a starší, jakož i pro benzinová auta norem Euro 1 a Euro 2. Od 1. září příštího roku se zákaz v zóně, která ještě bude stanovena, rozšíří i na auta splňující normu Euro 5.
Frankfurt ale rozhodně není jediným německým městem, které musí řešit podobný problém. Čistota ovzduší se sice ve Spolkové republice postupně zlepšuje, přes 60 měst ale stále ještě překračuje povolené maximální koncentrace NO2. Částečný zákaz jízdy starších dieselových aut, která k překračování limitů přispívají nejvíce, už platí v Hamburku a nevyhne se zřejmě ani dalším velkoměstům, jako je Mnichov nebo Stuttgart.
Politici, kteří se dušovali, že zákazy jízd nebudou nutné, dosud ke snížení emisí oxidu dusičitého prosazovali opatření typu softwarových úprav nebo pobídek k nákupu nových a čistějších naftových aut. Nyní se ale ukazuje, že taková opatření nestačí, a vláda konzervativní unie CDU/CSU a sociální demokracie (SPD) tak musí vážně uvažovat i o hardwarových úpravách, tedy především namontování účinnějších katalyzátorů do naftových aut.
Technické úpravy, na nichž by se měly automobilky přinejmenším podílet, požadují sociální demokraté. Konzervativci z CDU/CSU se jim dlouho bránili, ale v posledních týdnech o nich i v důsledku soudních rozhodnutí začínají hovořit také. Ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU) v polovině září uvedl, že se "technickými řešeními" bude zabývat. V minulém týdnu se pak podle magazínu Spiegel pro hardwarové úpravy rozhodla kancléřka Merkelová.
V neděli o této možnosti jednali zástupci vlády s německými automobilkami, které by podle části politiků, ale i autoklubu ADAC měly úpravy zaplatit. Diskuse mají pokračovat v příštích dnech, konečné rozhodnutí zřejmě padne za týden. Automobilky zatím jasně odmítají možnost, že by se na hardwarových úpravách finančně podílely.
Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané NO2. Už v malých koncentracích může oxid dusičitý dlouhodobě vést k těžkým následkům.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist