Americký prezident Donald Trump v pátek na Twitteru pohrozil Evropské unii dvacetiprocentním clem na dovoz automobilů, pokud EU brzy nezruší svá ochranářská opatření proti Spojeným státům. Trump tak činí měsíc poté, co jeho administrativa začala prošetřovat, zda dovoz aut a autodílů není pro USA bezpečnostním rizikem. Oznámení amerického prezidenta se okamžitě odrazilo na akciových trzích v Evropě, kde oslabovaly automobilky. Hlavní ekonom Cyrrus Lukáš Kovanda soudí, že případná nová cla by Česká republika bezprostředně přímo nepocítila, Slovensko s Německem ale ano.
"S ohledem na cla a obchodní bariéry uvalené Evropskou unií na USA a jejich skvělé společnosti a dělníky zatížíme dvacetiprocentním clem všechna jejich auta, která směřují do USA, pokud zmíněná cla a bariéry nebudou brzy odbourány," napsal Trump s výzvou, aby se auta montovala v USA.
Based on the Tariffs and Trade Barriers long placed on the U.S. and it great companies and workers by the European Union, if these Tariffs and Barriers are not soon broken down and removed, we will be placing a 20% Tariff on all of their cars coming into the U.S. Build them here!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) June 22, 2018
Na Trumpovu hrozbu zareagovaly na burzách poklesem akcie evropských automobilek.
Například německý Volkswagen bezprostředně ztrácel kolem jednoho procenta, akcie další německé automobilky Daimler odepisovaly 1,5 procenta a podobně akcie BMW byly slabší o 2,2 procenta. Italský výrobce aut Fiat Chrysler ztrácel 2,8 procenta. Později ale část počátečních ztrát smazaly.
Hlavní index německých akcií DAX vlivem ztrát automobilek dokonce odevzdal veškeré zisky a začal klesat. Později se ale vrátil k růstu, byť jen k mírnému.
Pokud jde o současná unijní cla na dovoz automobilů, tak EU vůči USA uplatňuje desetiprocentní clo, zatímco dovoz do USA podléhá clu 2,5 procenta u osobních vozů a 25 procent u dodávkových a sportovně-užitkových automobilů.
Kovanda v prohlášení uvedl, že Trumpovo ohlášené opatření je namířeno zejména proti německým automobilkám v čele s BMW a Daimler, ale největší škody by v poměru k hrubému domácímu produktu zaznamenalo Slovensko.
"Naopak Česká republika by Trumpův zamýšlený krok bezprostředně prakticky nepocítila. Do Spojených států loni zamířily jen necelé čtyři desítky automobilů vyrobených v tuzemsku. Dokonce ani čeští subdodavatelé, například dodavatelé součástek a autodílů, by přímým způsobem nijak výrazně zasaženi nebyli. Celkové přímé škody, které by česká ekonomika utrpěla, lze vyčíslit v desítkách milionů korun," uvádí Kovanda.
EU je nyní se Spojenými státy v obchodním sporu, protože Washington zavedl cla na dovoz oceli ve výši 25 procent a na dovoz hliníku ve výši 10 procent. Protože se záležitost nepodařilo vyřešit, začala EU v pátek uplatňovat clo 25 procent na dovoz některého zboží z USA. Terčem nových cel jsou výrobky z oceli a hliníku, zemědělské produkty a různé další zboží, mimo jiné motocykly, džíny nebo whisky.
Místopředseda Evropské komise Jyrki Katainen v rozhovoru pro sobotní vydání francouzského listu Le Monde řekl, že Evropská unie odpoví, pokud USA cla zvýší. Zároveň vyzval k ukončení eskalace obchodního sporu s USA.
"Pokud se rozhodnou zvýšit svá dovozní cla, nebudeme mít zase jinou možnost než reagovat," řekl Katainen, který má v EK na starosti zaměstnanost, růst, investice a konkurenceschopnost. "Nechceme (o obchodu) bojovat na veřejnosti přes Twitter. Měli bychom eskalaci ukončit," dodal finský eurokomisař.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist