Přehlídkou vojenského letectva začalo ve čtvrtek v Egyptě slavnostní otevření nové větve Suezského průplavu, kterou Egypťané vybudovali za jediný rok. Přehlídky se ve vojenské maršálské uniformě zúčastnil prezident Abdul Fattáh Sísí, přítomni byli také pozvaní politici, mezi nimi francouzský prezident François Hollande.
Ve svém projevu se Sísí věnoval také aktuálnímu dění a prohlásil, že jeho země porazí terorismus. Po jeho proslovu již novou větví průplavu propluly první nákladní lodě.
Prezident Sísí ve své řeči ocenil "obrovské úsilí", které muselo být při výstavbě nové větve průplavu vynaloženo. "Během uplynulého roku ale Egypt nedal světu jen tento projekt, historie ukáže, že Egypt stál tváří v tvář té nejnebezpečnější teroristické ideologii," uvedl Sísí.
"Bojujeme s nimi a porazíme je," dodal ve zjevné narážce na islamisty, kteří stojí za množstvím útoků, ke kterým nyní v zemi dochází. Ještě před ceremonií Sísí a jeho hosté pluli na jachtě kanálem, jehož břehy zdobily egyptské vlajky. Lidé z břehů mávali, ženy v tradičních krojích tančily.
Nad loděmi doprovázejícími jachtu al-Mahrúsa, která přepravovala francouzskou císařovnu Evženii při slavnostním otevření nově postaveného kanálu v roce 1869, přelétávala vojenská letadla. Byly mezi nimi i francouzské stíhačky Rafale, které Egypt nedávno koupil, a také osm strojů F-16 nakoupených v USA. Sto padesát let stará al-Mahrúsa je nyní prezidentskou jachtou. Jako první vplula do Suezského průplavu roku 1869 a teď znovu jako první plavidlo proplula novou větví.
Mezi Sísího hosty byly také premiéři vlád Ruska a Řecka Dmitrij Medveděv a Alexis Tsipras, dále bahrajnský král šejch Sallmán bin Hamad bin Ísá al-Chalífa a kuvajtský emír šejch Sabah Ahmad Džábir Sabah.
Sísí zahájil stavbu loni v srpnu a oznámil, že by měla být dokončena do roka, a ne, jak se původně počítalo, do tří let. Do roku 2023 se má díky ní zvýšit denní provoz v Suezu ze současných 49 na 97 plavidel, protože nová cesta umožní provoz v obou směrech, čímž se čekací doba zkrátí z 18 na 11 hodin. Do osmi let by se měl také státní příjem ze Suezu zvýšit z letošních 5,3 miliardy dolarů (132 miliard korun) na 13,2 miliardy dolarů.
Experti ale tvrdí, že toto zvýšení bude záviset na zájmu přepravců, který zřejmě takovým tempem neporoste. Navíc je prý trendem co nejvíc snížit náklady lodní přepravy a nikdo nemá zájem o její zrychlování. "Tendence je snižovat rychlost lodí, aby se snížila spotřeba pohonných hmot. Fronty u Suezského průplavu teď všem vyhovovaly," řekl Ralph Leszczynski, který řídí výzkumné středisko italské námořní společnosti Banchero Costa.
Sísí ale usiluje o zlepšení ekonomické situace své země a rozšíření kanálu prezentuje jako "egyptský dárek světu". V Egyptě je populární, ale ve světě se poukazuje na represe, s nimiž potlačil opozici a kritiky.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist