Historický letoun Lockheed Electra 10A Jana Antonína Bati se po nedávno dokončené rekonstrukci ve Spojených státech vrací do Česka. Svou cestu započal stroj v kanadském Torontu před čtyřmi dny a v neděli byl i podle satelitních údajů pořadatelů cesty v Kulusuku ve východním Grónsku.

Cílem je pražské letiště Točná, které jej před šesti lety koupilo do své sbírky.

V březnu letadlo po kompletní rekonstrukci úspěšně absolvovalo první ověřovací let v USA. Do května pak čekalo na vhodné počasí pro přelet přes Atlantik. V grónské metropoli Nuuku na západě země se musela posádka zdržet o jeden den kvůli nepřízni počasí.

"V pátek bylo tak špatné počasí tady v Grónsku, že jsme provedli údržbu na levém motoru. Zjistili jsme, proč z motoru unikal olej. Den volna nám také dal nějakou šanci se vyspat, odpočinout si a najíst se," komentovala na Facebooku posádka svou cestu.

Následovný let komplikovaly nízké mraky, takže se stroj v některých chvílích držel ve výšce pouhých 500 stop (150 metrů). Po dalším mezipřistání a natankování v jihogrónském Narsasuaqu namířila posádka na severovýchod, překonala tamní ledovec a bezpečně přistála v Kulusuku na východě země.

Nyní ji čeká překonání delších úseků nad Atlantikem s mezipřistáními na Islandu a v Británii. Celkem má cesta trvat dva týdny.

Letadlo bylo vyrobeno v roce 1937 a dodáno leteckému oddělení firmy Baťa jako náhrada za jiný letoun stejného typu poškozený při nouzovém přistání v Chicagu na cestě kolem světa. S letounem OK-CTB Jan Antonín Baťa cestu dokončil a začátkem května 1937 přistál ve Zlíně.

Necelé dva roky letadlo sloužilo firmě Baťa jako cestovní stroj pro nejvyšší management a majitele. Jeho posádku tehdy tvořilo několik pilotů, kteří po vypuknutí války uprchli do Velké Británie a vstoupili do RAF. Za války letadlo plnilo cvičné a transportní úkoly v Kanadě. Po válce vystřídalo několik soukromých majitelů, než ho zakoupilo Letecké Muzeum Točná.

Electra 10A na konci třicátých let tvořila absolutní špičku v civilní letecké technice. Dva motory o výkonu 450 koní dávají letadlu cestovní rychlost 300 km/h a dolet 1200 km. Stejný typ letounu použila Amelia Earhartová pro svůj nedokončený let kolem světa.

Letiště Točná vlastní od roku 2008 firma Letecké Muzeum Točná majoritního vlastníka internetového portálu Seznam.cz Iva Lukačoviče. Na letišti je k vidění například replika Avie BH-1 a BH-5 nebo poválečný Sokol M1C.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist