Loňský rok byl pro civilní letectví z hlediska poměru smrtelných nehod k celkovému počtu letů nejbezpečnějším rokem v historii. Kvůli několika dramatickým katastrofám velkých letadel v čele s neštěstími strojů společnosti Malaysia Airlines ale loni zemřelo více cestujících než v předešlých letech. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnilo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA).

"Bezpečnost létání se loni dostávala do čela zpravodajství, údaje ale ukazují, že odvětví se co do bezpečnosti dál zlepšuje," uvedl podle agentury Reuters generální tajemník IATA Tony Tyler.

Za celý rok 2014 došlo ve světě ke 12 nehodám komerčních letadel s oběťmi na životech ve srovnání s průměrem 19 případů za předešlých pět let. Ukazatel počtu nehod na milion letů klesl na rekordní minimum 0,23 z 0,41 v roce 2013 a z pětiletého průměru 0,58 nehody na milion letů.

Počet obětí ale loni vystoupal na 641 z průměru 517 za léta 2009-2013. Statistiky IATA navíc nezahrnují pád letounu Malaysia Airlines, který byl v červnu při letu MH17 se 298 lidmi na palubě sestřelen nad východní Ukrajinou. Tento případ nespadá do kategorie letecké nehody.

Druhým vysoce sledovaným neštěstím bylo zmizení letadla Malaysia Airlines se 239 lidmi na palubě při letu MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu, k němuž došlo právě před rokem.

Mezinárodní organizace pro civilní letectví při OSN navrhla, aby letecké společnosti vyžadovaly udávání pozice všech letadel po 15 minutách. IATA, která zastupuje 250 leteckých přepravců, návrh podporuje, ale zpochybňuje realističnost termínu zavedení, jímž má být počátek příštího roku.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist