Na trajektu s přibližně 480 lidmi na palubě, který vyplul pod italskou vlajkou z Řecka do Itálie, vypukl v neděli ráno požár. Plavidlo se v současné době evakuuje.
Neštěstí si vyžádalo nejméně jednu oběť, uvedla podle agentury AP italská pobřežní stráž. Je jí muž, který podle záchranářů zřejmě zahynul poté, co skočil z paluby. Jeho národnost není známá. Podle řeckého ministerstva pro námořní dopravu muž dopadl na jinou palubu.
Nedaleko těla prý záchranáři nalezli ještě zraněnou ženu, kterou transportovali do italské nemocnice.
Celkem se z plavidla podařilo do večera evakuovat necelou třetinu osob.
Loď Norman Atlantic, mířící z řeckého Patrasu do italské Ancony, vyslala tísňový signál ve chvíli, kdy se nacházela 44 námořních mil (více než 80 kilometrů) od ostrova Korfu, sdělil představitel pobřežní stráže. Oheň vypukl v 06:00 (05:00 SEČ) na palubě vyhrazené pro automobily, ale rychle se rozšířil do dalších částí plavidla.
Po počátečních rozporných informacích se údaje o lidech na lodi ustálily na 423 cestujících a 55 členech posádky.
Mezi pasažéry je 268 Řeků, ale také Francouzi, Němci, Nizozemci, Italové, Rakušané a Turci. Mnozí z nich jsou podle všeho řidiči kamionů.
Posádku prý tvoří 22 Italů a 33 Řeků.
Zda trajektem cestovali Češi, není jasné. České velvyslanectví v Aténách to podle České televize nevylučuje, česká ambasáda v Římě ale takové informace nemá.
"Na lodi by mělo být deset českých občanů," sdělilo v rozhovoru s Českou televizí české velvyslanectví v Aténách s tím, že jde o neoficiální údaj, neboť formálně ambasáda žádné dokumenty v této souvislosti neobdržela.
Kapitán kvůli postupujícím plamenům už ráno nařídil opuštění lodi. Záchranné čluny podle médií nicméně shořely, nebo nemohly být spuštěny na vodu. Podle zpráv z odpoledne byla zachráněno 150 pasažérů, kteří se dostali na záchranné plavidlo. Podle večerní bilance je v bezpečí zatím 165 lidí.
Podle agentury AP hořícímu trajektu bezprostředně nehrozí potopení. Záchranné čluny kvůli vlnám ale nemohou přirazit k trupům velkých lodí.
Někteří cestující poskytli mobilními telefony řeckým televizním stanicím dramatická svědectví o situaci. "Pokusili se spustit záchranné čluny, ale všichni se na ně nedostaneme. Není tu žádná koordinace," líčil ráno jeden z nich. "Je tma, vnitřek lodi je v plamenech. Jsme na můstku, vidíme připlouvat nějakou loď... Otevřeli jsme bedny a dostali záchranné vesty, snažíme se zachránit."
"Loď je stále v plamenech, podlaha pálí," popisoval o pár hodin později další muž, podle něhož se kvůli kouři těžko dýchá. "Nevíme, jak dlouho můžeme vydržet," dodal.
Jiný pasažér si postěžoval, že kvůli rozpálené podlaze se nedá dostat k záchranným člunům: "Na spodní palubě, kde jsou záchranné čluny, se nám horkem taví boty... Ani nikdo jiný pro nás nemůže přijít. Kvůli tomu horku se po spodní palubě nedá chodit."
Záchranná operace probíhá za "obzvláště těžkých a komplikovaných podmínek", konstatovalo řecké ministerstvo pro námořní dopravu. V oblasti je prý prudký déšť s krupobitím, síla větru dosahuje desátého stupně na dvanáctistupňové Beaufortově škále. Desátý stupeň mimo jiné znamená velmi vysoké vlny a tvoření vodní tříště, která snižuje viditelnost.
Na záchranné operaci se podílejí rovněž italské a albánské úřady. V oblasti je sedm dalších lodí a na pomoc byl vyslán i záchranný vrtulník a pátrací letoun C-130. K trajektu se snaží přiblížit i hasicí loď a na cestě jsou také remorkéry.
Jeden z pracovníků řecké pobřežní stráže uvedl, že lodě, které připluly na pomoc, se snaží vytvořit kolem hořícího trajektu jakýsi větrolam, aby usnadnily manévrování záchranných člunů.
Podle zdrojů agentury Reuters má Norman Atlantic výtlak 26 900 tun a provozuje ho řecká trajektová společnost ANEK. Postaven byl v roce 2009.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist