Automobilkám, které pracují na vývoji samořídicích aut, se zřejmě námaha vyplatí. Tento trh bude mít v roce 2030 hodnotu 87 miliard dolarů (1,74 bilionu korun). Ve výzkumu, o kterém píše americká CNBC, to uvedla poradenská společnost Lux Research.
Je ovšem otázkou, jestli budou auta v tom roce úplně samostatná. Odborníci spíše předpokládají, že stále bude potřeba asistence řidiče.
"Navzdory velkému mediálnímu humbuku okolo samořídicích aut nebude zcela samostatné vozidlo na trhu dříve než v roce 2030," nastínila pravděpodobný scénář studie Lux Research.
Výzkum předpovídá, že za šestnáct let budou napůl samostatná auta s jednoduchými funkcemi pilířem automobilového průmyslu s podílem asi 92 procent. Jde o auta, která například upozorní řidiče na odbočení nebo sama zabrzdí, aby se vyhnula kolizi. Dnes představují tři procenta automobilového trhu.
Pokročilejší auta využívající mapy s vysokým rozlišením, které vyvíjí Google nebo Mercedes-Benz, obsadí zbylých osm procent. Tato auta jsou v současné době ve fázi vývoje, zatím jsou omezena na určité podmínky a potřebují zkušeného řidiče.
Zcela samostatná auta, která mohou sama jet kdekoli a v jakýchkoli podmínkách, podle výzkumu ještě k prodeji nebudou ani za 16 let.
Rainer Mehl, šéf výrobního poradenství společnosti NTT Data, se skeptickou předpovědí souhlasí. "Nevidím problém v tom, jestli taková auta přijmou zákazníci, problémem bude hlavně právní a bezpečnostní regulace," řekl CNBC.
Google je jedna ze společností, která v oboru přispívá svým výzkumem. Stejně tak Nissan; tato šestá největší automobilka v USA v srpnu 2013 oznámila, že v roce 2020 na trh uvede samořídicí auto.
Ve výzkumu Lux Research vysvětluje, že Severní Amerika zpočátku trh se samořídicími auty povede, ovšem rychle vzroste podíl Číny. V roce 2030 se zřejmě prodá celkově 120 milionů aut, z toho 35 procent si "ukrojí" asijská velmoc. Její výnosy odhaduje studie na 24 miliard dolarů, oproti 21 miliardám v USA a 20 miliardám na evropském trhu.
"Myslím, že je reálné, že poptávka (z Číny) na chytrá auta přeroste poptávku z Evropy a Spojených států v roce 2030 nebo i dříve," míní Mehl.
Nové technologie v samořídicích autech přinesou široké možnosti také výrobcům softwaru. Pro řidiče bude téměř neviditelný, ale dodavatelé na něm vydělají v roce 2030 odhadem 25 miliard dolarů.
Postupné "odstavení" řidiče umožní výrobcům navzájem se odlišit ve vzhledu a provedení vozidla. Nové modely budou také schopny provádět monotónní úkoly i bez přítomnosti člověka.
Zřejmě se tak blíží chvíle, kdy vystoupíme před domem a pošleme své auto, aby si v ulici našlo volné parkovací místo.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist