Čínská trať dlouhá 2298 kilometrů protíná tři časová pásma a vlaky na ní mají jezdit průměrnou rychlostí 300 kilometrů v hodině. Oficiální provoz odstartoval právě dnes, ve středu 26. prosince, kdy se z Pekingu do Kantonu vydal první vysokorychlostní vlak.

"Je to nejdelší a technicky nejvyspělejší vysokorychlostní trať v Číně i na celém světě," prohlásil čínský ministr železnic Čou Li. Cestu z Pekingu do Kantonu nová trať zkrátí z 22 na osm hodin. Zastávek je na trase 35, mimo jiné i ve velkých městech Čeng-čou, Wu-chan a Čchang-ša.

Dnešní den nebyl jako datum slavnostního uvedení do provozu zvolen náhodou, napsala agentura Nová Čína. Na 26. prosinec připadá 119. výročí narození někdejšího čínského vůdce a zakladatele komunistické Čínské lidové republiky Mao Ce-tunga. Trať navíc mohou využít miliony Číňanů, kteří před Novým rokem křižují zemi při cestách za příbuznými.

Smrtelné nehody rychlovlaků

Čínská vysokorychlostní železnice se stala v minulosti terčem ostré kritiky. Důvodem byla především srážka dvou vysokorychlostních vlaků v červenci 2011 u města Wen-čou, která si vyžádala 40 obětí a na 200 zraněných. Od nehody Čína omezila projekty týkající se vysokorychlostních tratí.

Peking přesto letos v říjnu zahájil testovací jízdy vysokorychlostního vlaku, který může jet rychlostí více než 350 kilometrů za hodinu i v teplotách pohybujících se kolem minus 40 stupňů Celsia. Jezdit má na nové trase spojující přístav Ta-lien na severovýchodním pobřeží Číny s městem Charbin, jež je po většinu zimy pod sněhovým příkrovem.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist