Ruští vyšetřovatelé loňské letecké katastrofy u Jaroslavle po roce obvinili člena vedení někdejších aerolinek, které letoun patřil. Při havárii startujícího letadla zahynulo 44 z 45 lidí na palubě, vesměs členů hokejového týmu Lokomotiv Jaroslavl, včetně tří českých reprezentantů a slovenského útočníka. Někdejšímu náměstkovi ředitele Jak-servis Vadimu Timofejevovi nyní hrozí až sedm let vězení.
Vše o tragédii v Jaroslavli najdete ZDE
"Při zkoumání všech okolností a faktů předcházejících tragédii vyšetřovatelé dospěli ke zjištění, že Timofejev nezákonně připustil posádku k letu a porušil pravidla bezpečnosti letového provozu. V době katastrofy posádka neměla oprávnění k samostatným letům," oznámil mluvčí federálního vyšetřovacího výboru Vladimir Markin.
Podle mluvčího prý Timofejev zařídil na základě padělaných dokumentů kapitánovi licenci, zatímco druhý pilot ještě neukončil přeškolení na letoun Jak-42, a tedy ani neměl příslušné oprávnění.
Obviněný, odpovídající v aerolinkách za bezpečnost a organizaci letů, řádně nedohlížel na profesní přípravu posádky, ale pravidelně ji ze školení odvolával k letům, ačkoliv si byl vědom, že ještě nebyla řádně vycvičena.
Podobně od 5. do 17. září loňského roku se posádka měla školit. Místo toho však 7. září nastoupila do kabiny letounu Jak-42, který měl přepravit tým do Minska k prvnímu zápasu v uplynulé sezoně kontinentální ligy (KHL). Lokomotiv po neštěstí odstoupil ze soutěže, nyní se do KHL vrací.
"Za takových okolností Timofejev neměl právo svěřit posádce přepravu cestujících. Kdyby své povinnosti řádně plnil, nemuselo dojít ke katastrofě, která stála životy 44 lidí," uvedl Markin.
V případu bylo zatím vyslechnuto více než 200 svědků a uskutečněno více než 120 soudních expertiz. Vyšetřovací spis už čítá okolo 90 svazků. Zanedlouho se "případ Timofejev" má oddělit od případu pilotů, kteří při katastrofě také zahynuli. Pád stroje přežil jen palubní inženýr Alexandr Sizov, který se však zřejmě nenacházel v pilotní kabině.
Přepravce se vrátil pod jiným jménem
V troskách letounu zahynulo sedm členů posádky a 37 cestujících. Mezi oběťmi byli i Jan Marek, Karel Rachůnek, Josef Vašíček a Pavol Demitra.
O dva týdny později úřady odebraly společnosti Jak-servis licenci a také pozastavily provoz desítky dalších letounů Jak-42 ve službách různých společností. Bývalý přepravce Lokomotivu se však podle ruských médií z minulého měsíce vrátil na trh, jen změnil název na Etalon.
Vyšetřování vedené Mezistátním leteckým výborem (MAK) skončilo loni v listopadu oznámením, že příčinou tragédie bylo bezděčné brzdění pilota při startu. Posádka prý nebyla dostatečně přeškolena a jeden z pilotů byl pod vlivem léku, který je s řízením letadel neslučitelný. Podle zprávy ruské prokuratury chyboval i letištní personál.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist