Na vzletové dráze letiště v Jaroslavli, kde havaroval letoun Jak-42 s místními hokejisty na palubě, našli experti Mezistátního leteckého výboru (MAK) zatím nevysvětlené černé stopy po brzdění letadla.

Přesné příčiny pádu letounu, který při startu nedokázal nabrat potřebnou rychlost, zatím nejsou známy.

Snímky dráhy podle serveru Life News svědčí o tom, že vzlétající letoun na posledních sto metrech dráhy najednou začal brzdit.

Ale podle odborníků by v případě, že by na brzdy prudce šlápli sami piloti, byly stopy na betonu mnohem výraznější, zatímco v daném případě svědčí spíše o tom, že pracovaly jen brzdy na pravém podvozku.

To by mohlo naznačovat, že nečekané zbrzdění mohla způsobit zatím neznámá závada brzdného systému.

"Příčina, proč letadlo začalo nečekaně snižovat rychlost, se ještě zjišťuje. Zatím se jako základní verze jeví nekoordinovaná činnost posádky v kritické situaci. Zkoumá se i pravděpodobnost selhání brzdného systému," uvedl mluvčí MAK, který má vyšetřování nehody na starosti.

Poslední slova pilotů před havárií v Jaroslavli

Deník Komsomolskaja pravda publikoval přepis posledního rozhovoru v pilotní kabině letounu Jak-42, který havaroval u Jaroslavle. Příčinu havárie ale nevysvětluje.
Kapitán: 74,76.
 
Palubní inženýr: 74,76.
 
Kapitán: Vzlétáme, hranice 190.
 
Kapitán: Tři, čtyři, pět, nominál.
 
Palubní technik: Na nominálu.
 
Palubní technik: Rychlost stoupá. Parametry jsou v normě. 13, 150, 170, 190, 210.
 
Kapitán: Vzletový režim.
 
Palubní technik: 220, 230.
 
Druhý pilot: Nejspíš to je stabilizátor.
 
Kapitán: Vzletový režim, vzletový režim, stabilizátor.
 
Druhý pilot: Co to děláš?
 
Kapitán: Vzletový režim.
 
Palubní technik: Vzletový režim.
 
Kapitán: (cenzurováno)
 
Druhý pilot: Andrjucho!

Jak vysvětlil Komsomolské pravdě zkušební pilot Anatolij Knyšov, 74,76 jsou parametry práce motorů. Kapitán připomíná rychlost 190. To je moment, kdy se posádka musí rozhodnout, zda pokračovat ve vzletu.

Zvláštní je, že kapitán odpočítává sekundy do nominálního režimu. Jak říká Knyšov, v tomto režimu se vzlétá, pouze pokud je letoun prázdný, vzletový režim umožňuje maximální výkon motorů.

Proč kapitán nařídil vzletový režim tak pozdě, není jasné. Při rychlosti 220, 230 by se letadlo mělo odlepit od země. Místo toho vzlétá jen pár metrů. Zmínka o stabilizátoru napovídá, že se možná zablokovalo řízení výšky.

Jediný přeživší bude vyslechnut

Letoun Jak-42 se 7. září se u Jaroslavle při pokusu o vzlet zřítil s hokejisty místního klubu na palubě. MAK mezitím připustil, že na letoun působila zatím nejasná "dodatečná brzdící síla", kvůli které měl stroj potíže vzlétnout. Ještě dříve se však v médiích objevily spekulace, že piloti zapomněli letoun odbrzdit.

Ze 45 lidí na palubě nehodu přežil jen palubní inženýr Alexandr Sizov; hokejista Alexandr Galimov posléze v nemocnici svým zraněním podlehl. Sizovův stav se podle lékařů zlepšuje a zakrátko by měl být schopen výslechu.

Mezi oběťmi byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček.

Neštěstí vedlo prezidenta Dmitrije Medveděva k příslibu opatření, která by měla zvýšit bezpečnost ruského civilního letectví, včetně vytlačení menších aerolinek z trhu a subvencí pro pořízení zahraničních letadel.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist