Letecká společnost Palestinian Airlines obnovila po sedmileté přestávce provoz. Dvakrát týdně poskytuje letecké spojení mezi egyptským středomořským Al-Aríšem a jordánským Ammánem. Spoj využívají hlavně obyvatelé palestinského pásma Gazy, kteří tak ušetří mnoho času, protože nemusí cestovat až na letiště do vzdálené Káhiry.
Společnost má jenom dvě turbovrtulová letadla pro 48 pasažérů. První z nich si ale letenky kupovali s neobyčejnou hrdostí, protože po dlouhé době mohli použít letadlo s názvem své letecké společnosti.
Společnost začala v 90. letech operovat z mezinárodního letiště v pásmu Gazy a ročně přepravila do blízkovýchodních destinací desítky tisíc lidí. V té době byly uzavřeny první izraelsko-palestinské dohody a společnost plánovala rozšíření letů do Evropy.
Pak ale přišlo roku 2000 protiizraelské povstání, kolaps mírových rozhovorů a nakonec, po únosu izraelského vojáka Gilada Šalita, blokáda pásma Gazy. Izraelské letectvo letiště v Gaze zničilo a společnost byla nucena létat z Al-Aríše, vzdáleného od hranice pásma asi 60 kilometrů.
Před několika lety ale ustal provoz i tam, protože Izrael uzavřel hraniční přechody pásma Gazy a společnost tím přišla o pasažéry.
Šalit byl nakonec vyměněn za palestinské vězně, blokáda uvolněna a po loňském svržení egyptského prezidenta Husního Mubáraka je otevřen hraniční přechod Rafáh do Egypta. Některá z bezpečnostních opatření zavedených dlouholetým vládcem stále trvají - je například omezeno vycestování mužů mladších 40 let, tedy potenciálních atentátníků, avšak Rafáhem proudí stále více lidí.
Ti, kdo míří jinam než do Egypta, si mohou ušetřit 350kilometrovou cestu do Káhiry a zamířit rovnou na letiště do Al-Aríše. Majitelem letecké společnosti je palestinská samospráva, sídlící na západním břehu Jordánu, tedy na palestinském území na opačné straně Izraele než pásmo Gazy.
Nad Izraelem se nelétá
Tady letiště není a není pravděpodobné, že by Izrael dal souhlas s jeho vybudováním. Obyvatelé tohoto území proto musí přejít pozemní hranici s Jordánskem, které je pro ně branou do světa.
V neděli sedělo v letadle mířícího z Ammánu do Al-Aríše 27 cestujících, na zpáteční let téhož dne se prodalo 44 letenek. Let trvá hodinu a 35 minut, což je dvojnásobek času přímé trasy přes Izrael.
Společnost ale nemá povolení používat izraelský vzdušný prostor, takže nad Izraelem nelétá. Hodlá ale už tento týden rozšířit lety, a to do Saúdské Arábie, v plánu má také lety do Spojených arabských emirátů a Turecka.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist