Italové se konečně dočkali svého červeného Ferrari na kolejích. Od 28. dubna bude soukromý vlak Italo jezdit rychlostí až 300 kilometrů za hodinu na trase mezi Milánem, Římem a Neapolí.

Nový vysokorychlostní vlak je přívětivější k životnímu prostředí a zároveň má být i levnější, než jeho soupeři na kolejích a silnicích.

Vlak nemá lokomotivu a jeho motory jsou rovnoměrně rozmístěny v každém z vagonů, což zaručuje tišší jízdu. Stroj sice může dosáhnout 360 km/h, ale italské koleje nejsou pro takovou rychlost stavěné.

Jednosměrná jízdenka z Neapole do Říma trvá necelou hodinu a vyjde na 20 euro, což je jen asi polovina toho, za kolik na trase jezdí vlaky státního Trenitalia. Ujet 221 kilometrů mezi Neapolí a Římem pak vyjde na benzínu a poplatcích na minimálně 40 euro.

Spoje provozuje společnost Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV), kterou založil předseda Ferrari Luca di Montezemolo a další italští podnikatelé. Podíl ve společnosti mají i francouzské národní železnice.

 

Vlaky, které bude NTV používat, vyvinul světově proslulý francouzský výrobce Alstom, který vyrobil i slavné francouzské TGV. Ty při jedné z testovacích jízd dosáhly rekordní rychlosti 574 km/h a v běžném provozu dosahují 320 km/h.

V Česku pak jezdí rychlovlaky pendolino, jejichž konstrukční rychlost je 230 km/h. Na tratích v České republice mohou jezdit rychlostí maximálně 160 km/h.

Nástup nového dopravce na koleje mezi Neapolí a Římem je příkladem toho, jak se premiér Mario Monti snaží rozhýbat třetí největší ekonomiku eurozóny, silně zatíženou protekcionistickými tradicemi.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist