Při sobotní čelní srážce dvou osobních vlaků na jihu Polska zahynulo nejméně 16 lidí a více než pět desítek jich bylo zraněno, většina těžce. Šestapadesát lidí je nyní v nemocničním ošetření. Informují o tom polské sdělovací prostředky.
Lehké zranění utrpěl během neštěstí také jeden občan Česka. ČTK to řekl zástupce českého velvyslance ve Varšavě Martin Svárovský.
Čech leží v nemocnici v městečku Wloszczowa severně od obce Szczekociny, poblíž které se dva proti sobě jedoucí vlaky srazily. Podle Svárovského je zraněný v kontaktu se svojí rodinou a z nemocnice by mohl být propuštěn v úterý.
Jde zřejmě o největší katastrofu, jaká se na polské železnici stala za posledních 20 let. Srazily se při ní dva vlaky jedoucí po stejné koleji. Souprava směřující z Varšavy do Krakova se střetla ve 20:57 SEČ s vlakem, který jel z Přemyšlu do Varšavy. První z nich jel podle Andrzeje Pawlowského z železniční společnosti Polskie Linie Kolejowe z neznámých příčin po špatné koleji. Vykolejila jedna lokomotiva a dva vagóny.
Zástupce českého velvyslance v Polsku Martin Svárovský ČTK řekl, že je ve spojení s policií v Katovicích, která nemá informace, že by mezi oběťmi byli občané ČR.
Na místě zasahuje více než 400 hasičů a zhruba 100 policistů, raněné odvážely sanitky a povolány byly dva vrtulníky letecké záchranné služby. V obou vlacích, které měly dohromady 11 vagonů, cestovalo kolem 350 lidí.
19. srpna 1980 - Nedaleko Toruně v Polsku se srazil nákladní vlak s protijedoucím osobním vlakem směřujícím z Toruně do Lodže; zemřelo 67 osob.
4. června 1981 - Poblíž stanice Osieck v Mazovském vojvodství se čelně střetl nákladní vlak s osobním, který vyjel ze stanice na červenou. Zemřelo 25 lidí.
19. května 1988 - Deset vojáků zemřelo při vykolejení vojenského ešalonu u města Pila ve Velkopolském vojvodství.
20. srpna 1990 - U varšavské stanice Ursus najel v husté mlze rychlík z Prahy do stojícího osobního vlaku; 16 mrtvých.
5. května 1997 - Na nádraží ve městě Reptowo na severozápadě Polska vykolejily čtyři vagóny projíždějícího rychlíku, které pak narazily do nákladního vlaku na vedlejší koleji. Zemřelo 12 osob.
Neví se, zda v troskách nejsou další
Ministr vnitra Jacek Cichocki prohlásil, že v troskách již nebude nikdo živý, ale nelze vyloučit další mrtvé. To se ale zjistí, až přijede kolem poledne stavební technika a začnou se odstraňovat vraky. Podle mluvčího hasičů psi cvičení na vyhledávání živých i mrtvých těl již nedávají žádné znamení.
49 lidí zemřelo při nehodě vlaku v Buenos Aires, pravděpodobně selhaly brzdy - čtěte ZDE
Soud předvolal stovky svědků k případu Costa Concordia. Kapitán nedorazil - čtěte ZDE
Podle regionální záchranné služby jsou mezi lehce zraněnými Ukrajinci. Ve vlacích cestovali údajně také Španělé a Francouzi, ale zřejmě nikdo z nich nebyl zraněn.
"Všechno nasvědčuje tomu, že jde o největší katastrofu, která se na našich železnicích stala za poslední roky," řekl televizi ministr dopravy Slawomir Nowak. V roce 1990 při srážce vlaků u Varšavy zahynulo 16 lidí. Na místo nehody se spolu s ministrem dopravy ihned vydal i premiér Donald Tusk.
Vlak z Varšavy byl na špatné koleji
Andrzej Pawlowski z železniční společnosti Polskie Linie Kolejowe řekl, že vlak jedoucí z Varšavy do Krakova se srazil s ve 20:57 SEČ s vlakem, který jel z Přemyšlu do Varšavy. První z nich jel podle Pawlowského po špatné koleji. Policie také uvedla, že vykolejila jedna lokomotiva a dva vagóny, ostatní vagóny zůstaly na kolejích. Na televizních záběrech je vidět, že obě lokomotivy a tři vagony jsou do sebe zaklesnuté.
Drážní web zradil miliony Číňanů. Systém krachl pár minut po spuštění - čtěte ZDE
Kapitán lodi Costa Concordia může být odsouzen celkem na 2,5 tisíce let - čtěte ZDE
Mluvčí hasičů Pawel Frontczak tiskové agentuře PAP řekl, že většinu zraněných záchranáři evakuovali. U místa nehody byly postaveny vyhřívané stany.
Trať je po rekonstrukci
Vlaky do sebe narazily blízko obce Szczekociny, která je asi 70 kilometrů severně od Krakova. Podle ministra dopravy došlo k nehodě na úseku železnice, který byl nedávno rekonstruován. Zatím není jasné, jak se jeden z vlaků mohl na nesprávnou kolej dostat.
Již dnes bylo zahájeno vyšetřování příčin katastrofy. Podle mluvčího okresní prokuratury zatím nelze hovořit o žádné hypotetické příčině. Vyšetřování bude podle něho trvat měsíce.
Vlakové neštěstí v jižním Polsku
Zřejmě nejtragičtější nehoda na polské železnici od druhé světové války se stala 19. srpna 1980, kdy se srazil nákladní vlak s protijedoucím osobním vlakem směřujícím z Toruně do Lodže. Tehdy zemřelo 67 osob.
Vlakové neštěstí v jižním Polsku
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist