Úplné přepisy rozhovorů v pilotní kabině Airbusu A330, který se před dvěma lety zřítil při letu z Ria de Janeiro do Paříže, zveřejňuje první kniha o této nehodě, jež v těchto dnech vychází ve Francii.
Záznamy podle internetového serveru agentury Bloomberg potvrzují předběžnou oficiální vyšetřovací verzi, že piloti nedokázali správně reagovat, aby odvrátili hrozící katastrofu. Úřad pro vyšetřování nehody ale zveřejnění přepisů odsoudil jako neetické.
Kniha Jeana-Pierra Otelliho ukazuje, že letadlo v době nehody řídil dvaatřicetiletý pilot, který byl nejméně zkušený z celé posádky. Když mu kapitán letu předával řízení, aby si krátce odpočinul, ptal se ho, zda má plnou pilotní licenci.
V posledních okamžicích před havárií byla podle zveřejněných záznamů situace v kokpitu zmatená. Mezi dvěma piloty nebyla dostatečná koordinace a oni sami si nebyli jisti, kdo z nich právě letoun řídí. Kapitán se na poslední chvíli do pilotní kabiny vrátil, ale už se nestihl dostat k řízení.
Kniha ale ukazuje také odlehčenější momenty z rozhovorů v kabině. V jednom okamžiku přišla do kokpitu letuška a žádala kapitána, aby snížil teplotu v zavazadlovém prostoru, protože se bála, aby se nezkazilo maso, jež si vezla z Brazílie. Piloti s ní žertovali, že jí naúčtují vyšší spotřebu paliva.
V jiné chvíli zase kapitán s mladším z pilotů poslouchali hudbu a pilot parafrázoval jeden z veršů písně slovy "všechno, co potřebujeme, je whisky".
Při pádu airbusu zemřelo 228 lidí. Piloti se zachovali nesmyslně, ukazují skříňky - čtěte ZDE
Pilot zříceného airbusu zřejmě nebyl v kokpitu, když stroj začal mít potíže - čtěte ZDE
Úřad pro vyšetřování nehody už dříve zveřejnil část přepisů palubních rozhovorů, které přispěly k odhalení příčiny havárie. Knižní vydání plného znění rozhovorů ale odsoudil. "Osobní rozhovory mezi členy posádky nemají žádný vztah k události, což ukazuje na nedostatek respektu vůči zesnulým členům posádky," uvedl úřad.
Letoun se zřítil v roce 2009 a při nehodě zahynulo všech 228 lidí na palubě. Trosky stroje a těla části obětí byly vyzvednuty letos na jaře z Atlantského oceánu z hloubky 3900 metrů.
Podle předběžných závěrů vyšetřování piloti nesprávně reagovali na dva hlavní momenty posledních minut letu: na zamrznutí rychloměrů, na které nebyli cvičeni, a na opakované varování před pádem stroje. Úplná zpráva bude vydána v červnu 2012. Po jejím zveřejnění budou soudy rozhodovat o konkrétní odpovědnosti jednotlivých aktérů neštěstí. Na Air France a na výrobce stroje, společnost Airbus, už byly podány žaloby pro neúmyslné zabití.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist