Kolik Američané utratí před Vánocemi
Rok Tržby celkem
(mld. USD)
Tržby
(změna %)
1999 343,6 + 8,3 %
2000 352,2 + 2,5 %
2001 367,7 + 3,6 %
2002 369,4 + 1,3 %
2003 388,6 + 5,2 %
2004 414,6 + 6,7 %
2005 435,6 + 6,1 %
2006 457,4 + 4,6 %
2007 460,2 + 2,4 %
2008 441,97 - 3,4 %
2009 446,8 +1,1 %
2010 * 447,1 + 2,3 %
* odhad
Zdroj: Národní obchodní federace (NRF)

Konzole Nintendo Wii za 75 dolarů místo 90, tablet iPad (16GB, 3G a WiFi) za 775 dolarů místo 850 nebo zlaté náušnice s diamanty již od 199 dolarů místo původních 250. Každý, kdo přijde nakupovat den po svátku Díkůvzdání, ušetří minimálně sto dolarů, slibují obchodníci v USA. Slevy však dosahují mnohdy i osmdesáti procent.

Oproti dřívějším rokům však dochází ke změně. Nákupní "šílenství" se totiž přesouvá z mnohdy mrazivých ulic, kdy zájemci hodiny před otevřením stanují před zavřenými dveřmi obchodů, na internet. Výhodné "Black Friday Specials" jsou totiž letošním hitem v mnoha internetových nákupních domech, které dopraví zakoupené zboží takřka kamkoliv.

Na Den díkuvzdání všechny obchody ve Spojených státech mají otevřeny jen krátce po obědě. Na tento tradiční svátek se totiž lidé chystají na tradiční průvody a na několikahodinové přípravy krocana s nádivkou. Obchodníci však vědí, že již o pár hodin později si dřívější zavření obchodů vynahradí.

Šílenství jménem Černý pátek

Hned druhý den ráno se totiž dveře obchodů otevírají znovu a mnohdy výrazně dříve. Tentokrát ale s jedinečnými nabídkami obřích slev, které spojuje jediné heslo - "Černý pátek". Například chicagský obchod s oblečením Old Navy, stejně jako řada dalších, ale otevřel už přesně minutu po půlnoci. A na lidi dopadá předvánoční nákupní horečka.

Letos se jich od pátku do neděle chystá nějaký ten obchod navštívit více než 138 milionů, což je podle odhadů o dva miliony více než loni, píše server New York Daily News.

"Den díkuvzdání je rodinná záležitost. Na nakupování si počkám do pátku," vysvětluje sedmadvacetiletá Ira Danyanovic. Každý rok prý vstává v šest hodin ráno, aby se vyhnula největšímu náporu zákazníků. Přesto není rozhodně první, kdo se do obchodů podívá. Lidé tradičně před dveřmi doslova stanují.

Slevy pohybující se od 25 do osmdesáti procent nabízí takřka všechny řetězce, včetně slavného domu Macy's nebo Walmart. Oblíbená je především elektronika, diamantové šperky a oblečení. A samozřejmě hračky. Existují dokonce internetové stránky, které pomáhají s plánováním celodenního nakupování jako je například blackfriday2010.com.

Hlavní je nic nepropásnout. Kdo bude skutečně odhodlán a navíc bude mít i trochu štěstí, může si pořídit například padesátipalcovou plazmovou televizi Panasonic o polovinu levněji za 700 dolarů (necelých 13 tisíc korun), zatímco v Česku stejný typ pod 20 tisíc korun neseženete.

Stejně tak jeden z poslední technických výkřiků Apple MacBook Pro nyní v USA stojí o 100 dolarů méně, takže cena již klesla na něco málo přes tisíc dolarů (kolem 20 000 tisíc korun). V českém obchodě ho však najdete za 25 tisíc.

Jde jen o to, probrat se tunami letáků a vybírat. Celkové tržby by podle odhadů Národní federace maloobchodů (NRF) mohly tento rok vyšplhat až nad 447 miliard dolarů (8,270 bilionů korun). V porovnání s předchozím rokem by šlo o nárůst tržeb o více než 2 miliardy dolarů.

Konec pro Černý pátek? Slevy jsou on-line

Obří zájem o "akční" zboží ve větší míře než v minulosti jako šanci na výdělek vycítily i internetové obchodní domy. Jejich akční nabídka má tu výhodu, že zákazník nemusí čekat hodiny před obchodem, ale může objednávat v teple domova.

Navíc výrazně rozšiřují okruh zákazníků tím, že příležitost na slevy mají také lidé v zemích, kde se tradice černého pátku nijak nenosí. Tedy i včetně Česka.

Jen v USA, které nákupnímu šílenství asi vévodí, loni od půli listopadu do půli prosince podle výzkumné společnosti comScore nakupovalo on-line přes 84 milionů Američanů, kdy šlo o 12 procentní nárůst proti předchozímu roku. A to navzdory tomu, že na Američany v té době ještě těžce doléhaly důsledky ekonomické krize. A analytici odhadují, že nárůst bude pokračovat v rozmezí 9 až 16 procent.

Například Amazon má připravenou speciální nabídku na celý týden. Produkty se postupně mění, čas do jeho nákupu se odpočítává a zájemci tak netrpělivě s prstem na myši čekají, kdy konečně budou moci "kliknout". A právě britský Amazon je jedním z velkých zahraničních webových obchodů, kde už Češi nakupovat mohou.

U řady obchodů, které by Čechy svojí nabídkou zaujaly totiž přichází po objednání zklamání v podobě zjištění, že vybrané zboží nelze dopravit do České republiky.

slevy, nákupy, Den díkuvzdání, USA

Adrenalinový fenomén

Černý pátek je adrenalinovou záležitostí, která ale má v obou podobách - kamenný obchod čí internet - jeden malý háček. Od každého zboží totiž prodejci nabízí jen omezené množství ve slevě. Ty nejžádanější položky tak všude mizí během pár vteřin.

Fenomén, jakým se černý pátek, bezesporu stal, se rozšířil do celého světa. Majitelé obchodů moc dobře vědí, že slevy zákazníky prostě lákají.

Zkuste se podívat sami: Apple.com, Macys.com, Oldnavy.gap.com, Sears.com, Samsclub.com a již dříve zmíněný Amazon.com.

Související