V Německu začal fungovat první drive-in supermarket. Podobně jako v restauracích rychlého občerstvení i sem zákazník přijede, během krátké chvilky dostane své zboží a může zase odjet. Vše to prý nezabere více než pět minut. Svůj nákup si ale musí předem objednat přes internet.

První prodejnu tohoto druhu v zemi otevřel ve městě Isernhagen u Hannoveru obchodní řetězec Real. Ten vlastní společnost Metro, která provozuje v Česku síť velkoobchodů Makro. Projekt zatím běží na zkoušku do poloviny příštího roku. "Pak se rozhodneme, zda a jak jej rozšíříme do dalších měst v Německu," vysvětlil mluvčí společnosti Markus Jablonski.

Koncept budoucnosti?

Nová služba chce oslovit hlavně zákazníky, kteří mají málo času, nebo ty, které nebaví nakupování. Místo zdlouhavého procházení mezi regály si tak mohou na webu supermarketu najít to, co jim doma chybí, zadat objednávku a čas, kdy si zboží přijedou vyzvednout.

"Objednávka musí přijít nejméně dvě hodiny předem," upozorňuje Jablonski. Ceny jsou podle něho stejné jako v ostatních prodejnách řetězce, navíc zákazník zaplatí pouze jedno euro (zhruba 24,60 Kč) jako poplatek za vyřízení objednávky. Podle přání mu zaměstnanci drive-in prodejny dokonce nákup složí do kufru auta. Doma si jej ale už musí vyložit sám.

V nabídce jsou čerstvé i trvanlivé potraviny, nápoje a drogistické zboží. Chlazené či mražené zboží je uchováváno za příslušných teplot až do vyzvednutí, takže podle firmy nehrozí jeho zkažení, pokud by se zákazník někde zdržel.

"Bezpochyby je to koncept budoucnosti," je přesvědčena německá expertka na maloobchod Bianca Casertanoová z analytického centra Planet Retail, již citoval deník Die Welt Kompakt.

Zákazníci utratí méně

Její kolega Björn Weber je naopak skeptický, zda se tento nový typ prodeje vyplatí. Při nakupování přes internet podle něho odpadá ovlivňování zákazníků další nabídkou, která je většinou v běžných supermarketech přiměje utratit více peněz.

To, zda bude projekt rentabilní, se podle Jablonského ukáže v příštích měsících. Podle něho chce Metro dosáhnout týdenního obratu 50 000 eur (1,23 milionu korun). V současnosti má drive-in supermarket podle mluvčího v průměru každý den 30 zákazníků.

Objednávání potravin a věcí denní potřeby pomocí internetu není v Německu žádnou novinkou. Stejně jako v Česku tu fungují donáškové služby, které zákazníkovi dopraví požadované zboží až domů. Podmínkou však je, že se odběratel musí zdržovat v bydlišti, zatímco v novém supermarketu si sám vybere dobu, kdy si objednávku vyzvedne. Podle Svazu německého maloobchodu dosahuje podíl prodeje potravin na celkovém obchodu přes internet zatím jen půl procenta.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist