Čeští senátoři minulý týden odsouhlasili novelu, která by cyklistům umožnila usednout za řidítka i po třech pivech. Před nově stanoveným limitem 0,8 promile, který nyní putuje k poslancům, však mnozí senátoři i odborníci varují.

V Evropě přesto nejde o nic neobvyklého, například ve Velké Británii může stejné množství alkoholu vypít i řidič kamionu. Naopak spíše na východě je benevolence mnohdy nulová. HN pro srovnání přináší evropský přehled alkoholových omezení za řidítky i volantem.


vlajka BelgieBelgie (až 0,5 promile)

V Belgii platí pro cyklisty i řidiče motorových vozidel stejný limit alkoholu v krvi. Profesionální řidiči a od loňského prosince i nováčci mají však limit 0,2 promile. V počtu úmrtí cyklistů v poměrů k celkovému počtu obyvatel je na tom Belgie stejně jako Česko.

Dánsko, dánská vlajka - ilustrační fotoDánsko (až 0,5 promile)

Stejná hranice platí i pro Dánsko. Při překročení 1,2 promile alkoholu v krvi hrozí lidem vězení a zabavení řidičského průkazu na dobu minimálně jednoho roku. V roce 2014 byl každým pátým mrtvým na silnici cyklista.

Finsko, finská vlajka - ilustrační fotoFinsko (pokud není schopen jízdy)

Cyklisté ve Finsku dostanou pokutu jen tehdy, pokud pod vlivem alkoholu nebo drog nejsou schopni jízdy. Pro řidiče platí limit 0,5 promile, přičemž jim hrozí pokuta nebo vězení až na dva roky. Na silnicích každý rok umře průměrně pět cyklistů na milion obyvatel, což znamená, že jízda na kole je ve Finsku nebezpečnější než jízda autem.

Vlajka Francie, ilustrační fotoFrancie (až 0,5 promile)

Cyklisté a řidiči ve Francii nesmí řídit s více než 0,5 promile alkoholu v krvi. U řidičů autobusů jsou však zákony přísnější, jejich limit jsou 0,2 promile.

Chorvatsko (až 0,5 promile)

Cyklisté i řidiči mají v Chorvatsku stejný limit pro pití alkoholu. Ne však vybrané skupiny: řidiči za volantem auta nad 3,5 tuny, profesionální řidiči a lidé do 24 let mají toleranci alkoholu nulovou.

Irsko, irská vlajka - ilustrační fotoIrsko (pokud není schopen jízdy)

Cyklisté tu dostanou pokutu, jen pokud (podobně jako ve Finsku) nejsou schopni jízdy. Limit pro řidiče vozidel je až 0,8 promile alkoholu. Loni na irských silnicích zemřelo 166 lidí, cyklistů z nich bylo devět. Zároveň je Irsko pro cyklisty jednou z nejbezpečnějších zemí v Evropě.

Dluhová krize přichází do ItálieItálie (až 0,5 promile)

Kdo se rozhodne projet po Itálii na kole, smí po cestě vypít jen tolik alkoholu, aby měl maximálně 0,5 promile. Se zvyšujícím podílem alkoholu v krvi stoupají také tresty, řidič tak může zaplatit za jízdu pod vlivem až 1300 eur (přes 35 tisíc korun). V roce 2014 zemřelo na italských komunikacích 273 cyklistů, což bylo méně i než chodců (těch bylo 578).

Spolková republika Německo se skládá celkem z 16 spolkových zemí. S Českou republikou má přibližně 810 km dlouhou hranici.Německo (až 1,6 promile)

Cyklisté v Německu mohou nasednout na kolo i s 1,6 promile alkoholu v krvi. U řidičů je však zákon přísnější a povoluje jen 0,5 promile, přičemž mladí řidiči do 21 let nesmí pít alkohol vůbec. Pokud cyklista překročí limit, může přijít o tři body nebo až o řidičské oprávnění.

Nizozemsko, Nizozemí, nizozemská vlajka - ilustrační fotoNizozemsko (až 0,5 promile)

Cyklisté v této zemi mohou usednout na kolo maximálně s 0,5 promile alkoholu v krvi a stejný limit platí i pro většinu řidičů. V Nizozemí však čtvrtinu usmrcených na silnici tvoří právě cyklisté - přitom evropský průměr je osm procent. Nizozemsko je tak pro cyklisty druhou nejméně bezpečnou evropskou zemí.

Polsko, polská vlajka - ilustrační fotoPolsko (až 0,5 promile)

V Polsku hrozí cyklistům s 0,5 promile alkoholu v krvi dokonce až odnětí svobody. I proto je tu více než 4500 cyklistů ve vězení. To je jenom o tisícovku méně než uvězněných řidičů. 

Rakousko, rakouská vlajka - ilustrační fotoRakousko (až 0,8 promile)

Cyklisté v Rakousku mají stejný limit, jako schválili čeští senátoři, přičemž řidiči vozidel smí mít jen 0,5 promile alkoholu v krvi. Pokuta se tu odvíjí od množství alkoholu a může dosáhnout až 5813 eur (v přepočtu více než 150 tisíc korun).

Řecko, řecká vlajka - ilustrační fotoŘecko (až 0,5 promile)

Cyklisté i řidiči v Řecku mají limit 0,5 promile alkoholu, zatímco u začátečníků, profesionálních řidičů nebo motocyklistů je hranice ještě o tři desetiny promile níže. Podle statistik byly v roce 2014 pro cyklisty nejbezpečnější právě řecké silnice. Od roku 2008 právě do roku 2014 tu klesl počet dopravních nehod na polovinu.

Švýcarská vlajkaŠvýcarsko (až 0,5 promile)

Pro cyklisty i řidiče platí ve Švýcarsku stejné limity. Pokud zákon nedodrží, hrozí jim pokuta nebo až vězení. Pokud vypije příliš mnoho alkoholu zahraniční řidič, dostane na určitou dobu zákaz na vjezd do Švýcarska. V loňském roce zemřelo na silnicích 25 cyklistů, což je pro srovnání třikrát méně než v roce 1971.

Velká Británie, britská vlajka - ilustrační fotoVelká Británie (pokud není schopen jízdy)

Cyklisté na britských ostrovech dostanou pokutu jen tehdy, pokud nejsou schopni jízdy. Statistiky u řidičů se tu však zlepšují. Například v roce 2013 umřelo na silnicích 1713 řidičů, což je oproti roku 2000 méně než polovina. Řidiči vozidel tu mají limit o něco vyšší než v jiných evropských zemích: 0,8 promile alkoholu. Za překročení hranice jim hrozí pokuta až 5000 liber (v přepočtu 158 tisíc korun). 

Estonsko, Rumunsko, Slovensko

V těchto zemích naopak platí zcela nulová tolerance. Například na Slovensku hrozí za nedodržení zákona pokuta až 996 eur (téměř 27 tisíc korun).