Britové poprvé vyzkoušeli letové schopnosti hybridní vzducholodi Airlander 10, která je považována za největší létající stroj na světě. Vzdušné plavidlo dlouhé 92 metrů, které v sobě kombinuje prvky vzducholodě a letadla, vzlétlo ve středu v centrální Anglii před zraky stovek zvědavců, kroužilo na nebi asi půl hodiny a opět bezpečně přistálo.

Vzducholoď, kterou britská společnost HybridAir Vehicles původně vyvíjela pro americkou armádu, je naplněna nehořlavým héliem. Vznášet se dokáže ve výšce až 4900 metrů, letět rychlostí až skoro 150 kilometrů v hodině a setrvat ve vzduchu až dva týdny.

"Je to velká britská inovace," pochvaloval si ředitel společnosti Stephen McGlennan, podle kterého si stroj najde mnoho zákazníků ve vojenském i civilním odvětví.

Vzducholoď, která svou délkou 92 metrů předčí o skoro 20 metrů obří letoun A380, unese deset tun nákladu. Obejde se bez rozjezdové dráhy potřebné pro letadla i bez pozemní asistence, kterou vyžadují klasické vzducholodě jištěné lany. Firma plánuje zvýšit svou konkurenceschopnost tím, že vyrobí ještě mohutnější stroj o nosnosti 50 tun.

Společnost HybridAir Vehicles si od Airlanderu slibuje jak civilní, tak vojenské využití. Kromě převozu cestujících, kterých pojme 48, může sloužit také pro převoz nákladu nebo pomáhat při záchranných operacích.

Vzducholoď byla původně vyvíjena pro americkou armádu. Měla být nasazena v Afghánistánu pro pozorování. Po škrtech v armádních výdajích v roce 2013 však bylo vojenské financování projektu ukončeno a společnost se musela porozhlédnout po jiných zdrojích peněz na vývoj.

Technické specifikace

- délka: 92 metrů, je o dvacet metrů delší než letoun A380

- nosnost: 10 tun

- maximální počet cestujících: 48

- tělo je plněno heliem

- ve vzduchu vydrží s posádkou 5 dní, bez posádky 2 týdny

- vztlak: 60 procent díky heliem naplněným balónům, 40 procent
trup díky svému tvaru

- cena: 40 milionů dolarů

- maximální letová hladina: 4900 metrů

- maximální rychlost: 150 km/h

Společnosti se nakonec podařilo vybrat 3,4 milionu liber (106 milionů korun) ve dvou crowdfundingových kampaních a
také dostala granty od EU a britské
vlády.

Zkušební let se měl uskutečnit už v neděli, ale musel být několikrát odložen kvůli technickým problémům. Ve středu, kdy měl Airlander 10 vzlétnout, se muselo na start také několik hodin čekat. Nakonec se však letoun vznesl a posádka s ním za přihlížení stovek místních udělala okruh kolem letiště v Cardingtonu, severně od Londýna.

Kromě HAV vyvíjejí velké nákladní vzducholodě i americké koncerny Northrop Grumman či Martin Lockheed. Posledně uvedená firma spolupracuje s britskou společností Staightline Aviation, které chce pronajmout 12 vzdušných plavidel. Jejích služeb by pak měly využít ropné a plynárenské koncerny. "O naše služby projevují velký zájem. Zvláště když je nízké ceny ropy nutí hledat další úspory nákladů," uvádí v listu Wall Street Journal Mark Dory, provozní ředitel Straightline Aviation.

vzducholoď Airlander 10

Foto: Reuters