Více než dvě stovky taxikářů v pondělí v Bratislavě protestní jízdou ulicemi města demonstrovaly proti alternativní taxislužbě Uber a za splnění dalších svých požadavků. Podle předsedy Unie taxikářů z Bratislavy Ondreje Wenzla řidiči Uberu nemají potřebná povolení na přepravu lidí, a vytvářejí tak nekalou konkurenci zavedeným taxislužbám.

"Tato společnost podle nás podniká na Slovensku v rozporu se zákonem. Tito řidiči okrádají taxikáře a stát o příjmy," řekl novinářům Wenzl.

Na Slovensku je komerční přeprava osob ve vozidlech s kapacitou do devíti osob považována za taxislužbu, kterou lze provozovat jen po získání příslušné licence. Podmínkou provozování taxislužby na Slovensku je kromě jiného zvládnutí psychotestů a lékařské prohlídky, řidič také musí se svým vozem každý rok absolvovat technickou a emisní kontrolu. V Bratislavě působí asi 3000 taxikářů.

Uber vstoupil na slovenský trh v srpnu. Tehdy uvedl, že jeho služba v Bratislavě je pilotním projektem a že pracuje na tom, aby splňovala všechny podmínky. Společnost v souvislosti s konáním protestu taxikářů podle medií slíbila, že svým klientům poskytne slevu z jízdného.

Protestní jízdu po slovenské metropoli odstartovali taxikáři v době začínající odpolední dopravní špičky na největším bratislavském sídlišti Petržalka. Akce byla ohlášena, na její průběh dohlížely policejní hlídky, které protestující taxikáře doprovázely.

Slovenské ministerstvo upozornilo, že řidičům, kteří na Slovensku provozují taxislužbu bez povolení, hrozí pokuta až 15 tisíc eur (405 tisíc korun), v případě opakovaného provinění v průběhu dvou let se sankce může vyšplhat na 50 tisíc eur (1,35 milionu korun).

Podle Wenzla slovenské úřady ale nedostatečně kontrolují dodržování zákona v oblasti taxislužeb. "Tím vytváří prostor pro nelegální práci a černou ekonomiku," řekl.

V hlavním městě Slovenska již delší dobu funguje i jiná aplikace na objednávání taxíků, služba Hopin, která spolupracuje s oficiálními taxikáři. Podle slovenských medií je jízda prostřednictvím Uberu levnější než v případě objednávky přes konkurenční aplikaci nebo u klasické taxislužby.

Protestní jízda taxikářů nebyla zaměřena pouze proti Uberu. Taxikáři opakovaně žádají také zavedení regulace sazeb jízdného, což úřady již v minulosti odmítly. V případě nesplnění svých požadavků jsou taxikáři podle Wenzla připraveni pokračovat v protestech.

V Česku začala mobilní aplikace Uber fungovat loni v létě. Nejméně v jednom případě úřady udělily řidiči jezdícímu pro Uber pokutu za to, že provozoval taxislužbu bez řádného označení vozidla a účtoval zákazníkům jízdu bez taxametru.