Nová vzletová a příletová dráha pro oblast Londýna a jihovýchodní Anglie by se měla postavit na největším britském letišti Heathrow. Doporučila to ve středu vládou jmenovaná komise po tříletém zkoumání této politicky ožehavé otázky.

Komise se rozhodovala mezi Heathrow, které je největším britským přestupním uzlem a se svými dvěma drahami už je plně vytíženo, a letištěm Gatwick na jih od Londýna. Heathrow je podle komise lepší alternativou, protože s novou ranvejí bude moci obsluhovat 40 nových destinací a do roku 2050 vytvořit přes 70 tisíc nových pracovních míst. 

"Heathrow nabízí největší přínosy pro cestující z řad podnikatelů, provozovatele nákladní přepravy i pro širší ekonomiku," uvedl podle agentury Reuters předseda komise Howard Davies. 

Konzervativní vláda Davida Camerona se nyní bude muset rozhodnout, zda doporučení komise přijme. Cameron přitom v roce 2009, těsně před svým nástupem k moci, voličům řekl, že pokud zvítězí ve volbách, pak třetí ranvej na Heathrow nebude.

Komise své doporučení doprovodila návrhem série opatření, která by měla zmírnit hluk a další dopady nové dráhy na okolí. Chce tak oslabit obavy, které v minulosti vedly k řadě protestů proti výstavbě a k politickým sporům, což v roce 2010 vyústilo ve zrušení původního projektu rozšíření Heathrow.

Politici se vesměs shodují na tom, že jihovýchodní Anglie potřebuje novou ranvej, aby zůstala ekonomicky konkurenceschopná a dokázala zvládnout nárůst počtu letů. Budování další dráhy v blízkosti hustě zalidněné západní části metropole je ale politicky výbušný problém. 

Náklady na výstavbu nové dráhy na Heathrow se odhadují na 19 miliard liber (731 miliard korun). Nová ranvej na letišti Gatwick by podle odhadů stála jen devět miliard liber, letiště ale zatím není zcela vytížené, takže by se to podle komise tolik nevyplatilo.