Na problémy při zadávání veřejných zakázek a zneužívání veřejných peněz v České republice poukazuje Evropská komise ve zprávě o korupci v zemích Evropské unie. Úspěchem zatím podle ní neskončily snahy prosadit legislativu týkající se střetu zájmů ve státní službě.

Komise navrhuje, aby se dary a výdaje volebních kampaní promítaly do výročních zpráv politických stran, a zdůrazňuje význam nezávislosti vyšetřovatelů při prošetřování korupčních kauz.

Zpráva v kapitole o ČR připomíná, že 95 procent českých občanů v průzkumu Eurobarometr uvádí, že korupce je v zemi výrazně rozšířená. Osm procent uvedlo, že byli o úplatek požádáni či se od nich očekával. Tento podíl je dvojnásobek evropského průměru. A 71 procent českých firem, nejvíce v celé unii, pokládá korupci za významnou překážku pro své podnikání.

Dokument v souvislosti s Českou republikou podotýká, že za posledních deset let se v zemi změnil strategický rámec boje s korupcí.

Trvajících problémů spojených se zneužíváním veřejných peněz, veřejnými zakázkami a dalšími vztahy mezi podnikatelským a veřejným sektorem si podle zprávy všimly evropské instituce zabývající se čerpáním evropských fondů, ale i další úřady.

Zásadní je zákon o státní službě

Zpráva zmiňuje, že policejní Útvar odhalování korupce a finanční kriminality (ÚOKFK) korupci vyšetřuje a zabývá se rostoucím počtem případů.

Zmiňuje také snahy českého ombudsmana, byť připomíná, že doporučení Pavla Varvařovského, který odešel z funkce loni v prosinci, čeští zákonodárci většinou ignorovali.

Významnou roli v boji s korupcí podle komise hraje také Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Zpráva však připomíná, že neúspěchem skončily nedávné snahy posílit jeho protikorupční pravomoci a umožnit, aby dosáhl také na hospodaření obcí.

Zákon o státní službě je podle národní kapitoly zprávy komise prvním ze čtyř kroků, které by nyní mělo Česko v boji s korupcí uskutečnit. O normě už jedná český parlament.

Podle Evropské komise by podobný zákon měl řešit nejen otázku konfliktu zájmů, ale třeba také najímání zaměstnanců a dávat záruky proti jejich propouštění bez důvodů. Bylo by to krokem k posílení stability veřejné správy a zárukou proti možným politickým vlivům.

Na všech úrovních státní správy materiál EK doporučuje posilovat schopnosti, specializaci a školení úředníků tak, aby uměli rozpoznat a odstranit hrozící konflikt zájmů u veřejných zakázek.

Napomoci by tomu mělo nejen efektivní využívání odpovídajícího zákona, ale také posílení průhlednosti majetkové struktury firem, které se o zakázky ucházejí. Vzniknout by podle komise měl mechanismus, který by dokázal zabránit konfliktu zájmů a korupci v souvislosti s čerpáním evropských peněz, měla by být také posílena nezávislost institucí, které za ně odpovídají.

Podrobnosti o výdajích na kampaň

Zpráva také navrhuje detailní rozepisování stranických nákladů a výdajů na volební kampaně ve výročních finančních zprávách stran a hnutí. To by mělo zajistit, že veřejnost bude mít možnost tyto informace snadno zjistit, a tak bude existovat nestranný dohled nad financováním stran.

Posledním ze čtyř bodů je podpora posílení schopnosti vyšetřovatelů nezávisle řešit korupční případy. Zpráva v této souvislosti zmiňuje způsob nominace jejich výběru, ale i možnost změn týkajících se možnosti zásahu exekutivy do jednotlivých kauz.

Zpráva také poukazuje na potíže Česka s evropskými penězi a připomíná, že v období 2007 až 2013 mohla země ze strukturálních fondů čerpat až 26,7 miliardy eur (asi 721 miliard korun).

Materiál shrnuje vývoj okolo fondů, okolnosti zastavení čerpání některých z nich, jakož i vyšetřování někdejšího středočeského hejtmana Davida Ratha související s regionálním operačním programem.

Problémem při čerpání peněz z EU podle zprávy byl především nedostatek nezávislých ověřovacích mechanismů.

České úřady ale podle dokumentu nyní zajišťují nezávislost orgánů za fondy odpovědných a ministerstvo pro místní rozvoj má v souvislosti s čerpáním v příštích letech připravenou strategii, která má pomoci zpronevěřování peněz a korupci potírat.