Návrh koaliční smlouvy, na kterém se v noci dohodli představitelé konzervativní unie CDU/CSU kancléřky Angely Merkelové a sociální demokracie (SPD), má Německu umožnit vznik velké koalice.

Českým řidičům se ale kvůli němu mohou prodražit cesty do zahraničí.

Smlouva totiž počítá mimo jiné se zpoplatněním německých dálnic. To by se přitom nemělo dotknout domácích, nýbrž právě pouze zahraničních automobilů.

Plánuje se zavedení dálničních známek pro osobní auta, výše poplatku ale zatím zůstává otevřená. Kromě toho chtějí politici rozšířit kamionové mýtné na všechny silnice první třídy.

Příslušný zákon má dolní komora německého parlamentu schválit v roce 2014, ovšem jen za předpokladu, že opatření bude v souladu s evropským právem.

Zpoplatnění dálnic pro osobní dopravu prosazovala bavorská CSU, zatímco CDU i SPD se mu bránily.

Ministr dopravy Peter Ramsauer (CSU) argumentoval především nedostatkem peněz na údržbu a rozšiřování dopravní infrastruktury. Ministerstvo by na opravy a výstavbu silnic údajně potřebovalo dodatečných pět miliard eur ročně, při započítání železničních a vodních cest pak více než sedm miliard eur.

I kdyby Německo zavedlo dálniční známky v hodnotě 100 eur (zhruba 2600 korun) na rok nebo deset eur na deset dní, vybralo by jen 700 milionů eur (asi 18 miliard korun) ročně, odhalila však dřívější studie.

Mýtné nebude, soudí německý tisk

Plán "zkasírovat" pouze cizince navíc vzbuzuje právní pochybnosti. Ostatní německé parlamentní strany se už dlouho odvolávají na stanoviska Evropské komise, podle níž je zvýhodňování jedné skupiny řidičů vůči druhé v rozporu s evropským právem.

"Systém dálničních známek pouze pro cizince je všechno, jen ne v souladu s unijním právem," uvedl ve středu také server německého deníku Süddeutsche Zeitung.

"Bude zahraniční motoristy znevýhodňovat oproti německým, což je v rozporu s antidiskriminačními zákony EU," upozornil mnichovský list. Za dálnice by tak podle něj museli platit všichni. To ale naráží na druhou podmínku v návrhu koaliční smlouvy, tedy že německé řidiče poplatek nezatíží.

Plán CSU kompenzovat Němcům dálniční mýtné snížením daně z držení vozidla je podle Süddeutsche Zeitung rovněž neprůchodný. Výše daně se totiž odvíjí od emisí vozu a majitelé některých menších automobilů tak platí mnohem méně, než by byla cena dálniční známky. Nereálné je podle deníku také zvažované snížení zdanění pohonných hmot.

"V zásadě to znamená: mýto pro zahraniční osobní auta nebude," soudí komentátor Süddeutsche Zeitung a obviňuje předsedu CSU a bavorského premiéra Horsta Seehofera z obelhávání voličů. "Mýto sice stojí v koaliční smlouvě, zda přijde, je ale více než nejisté. Koncept, jak ho prosadit, CSU dodnes nepředložila. To může mít jeden zásadní důvod: žádný koncept není," dodal autor textu s titulkem Lež jménem mýtné.

Podobný názor má i komentátor berlínského levicového deníku Der Tagesspiegel. "Svůj milovaný projekt budou muset Bavoři nejspíš sami pohřbít," domnívá se. CSU totiž zřejmě v nové vládě připadne vedení ministerstva dopravy. "A od něj bude chtít velká koalice odpůrců mýta návrh zákona, který bude muset splnit dvě velmi těžko splnitelné podmínky: mýtné musí být eurokonformní a nikdo v Německu za něj nemá platit. Bude to ještě napínavé," podotkl Der Tagesspiegel.

V Německu dosud platí mýtné pouze kamiony nad 12 tun, a to na dálnicích a některých silnicích první třídy. V průměru platí 17 centů (4,40 koruny) za kilometr.