Pozdě večer prvního června 2009 vládla na letišti v Singapuru "premiérová" atmosféra. Letušky Singapore Airlines rozdávaly cestujícím šampaňské. Za pár desítek minut měl na linku do Paříže vůbec poprvé odstartovat obří Airbus A 380. Paříž tak mířila na seznam hlavních světových letišť schopných odbavit největší dopravní letadlo světa.

Turisté i nadšenci, kteří "loví" premiérové lety, se fotili a ševelili. Jenže slavnostní náladu zkazila zpráva z Francie: Air France postrádá velké dopravní letadlo. Let 447 mířil z brazilského Ria de Janeira do Paříže. Naposledy se ohlásil nad jižním Atlantikem. Na palubě dvoumotorového stroje bylo 228 lidí.

Záhadu letu 447 ve čtvrtek oficiálně ukončili francouzští vyšetřovatelé, kteří vydali závěrečnou zprávu o  příčinách havárie letounu Airbus A330-203 se značkou F-GZCP.

Nehodu zapříčinila nejen technická závada a nedostatky ve vybavení letounu, ale i chyba pilotů společnosti Air France. Ve chvíli, kdy se Airbus dostal do potíží, nedokázali správně zareagovat, tvrdí vyšetřovatelé.

"Dva piloti, kteří v osudné době letoun řídili, nepochopili, že se téměř zastavil a že se nacházejí v situaci, kdy se blíží úplná ztráta kontroly nad strojem," uvedl šéf vyšetřovatelů Alain Bouillard.

Zkáza Airbusu byla tak rychlá, že posádka dokonce vůbec nestihla informovat pasažéry o tom, co se děje.

"Pro daný typ situace nebyli piloti dostatečně vycvičeni," myslí si český letecký publicista Martin Velek.

Závěrečná zpráva tak z neštěstí viní jak Air France, tak i firmu Airbus, která letoun vyrobila. Na obě společnosti byly už v roce 2011 podány žaloby pro neúmyslné zabití.

O konkrétní odpovědnosti jednotlivých aktérů nyní rozhodnou soudy. Soudní zpráva bude zveřejněna příští týden.

Rodiny některých obětí se domnívají, že vyšetřovatelé přeceňují lidský faktor a naopak málo zdůrazňují technická selhání.

"Vyšetřovatelé si myslí, že piloti chybovali a že to je jediný důvod (havárie)," řekla Němka Barbara Crolowá.

"Mám pocit, že se stále hovoří hlavně o lidské chybě, ve kterou vůbec nevěřím," tvrdí dokonce Brazilka Keiko Marinová.

Airbus A330-203 se do oceánu zřítil 1. července 2009. Jeho vrak se na dně Atlantiku našel až o dva roky později.

Z nalezených černých skříněk a záznamů z pilotní kabiny již dříve vyplynulo, že kvůli náhlé námraze přestala správně fungovat čidla rychloměrů, takzvané Pitotovy sondy. Ty posádce signalizují rychlost a další důležité parametry pro bezpečný let.

V té chvíli letěl Airbus ve výšce kolem 10 668 metrů a byl řízen autopilotem. Ten se ale po ztrátě indikátorů rychlosti sám náhle vypnul, a letadlo proto musel začít pilotovat nejméně zkušený ze tří pilotů.

Kapitán totiž předtím odešel z kabiny, aby si odpočinul. Na poslední chvíli se sice vrátil, k řízení se ale už nestihl dostat.

Havárie Airbusu A330-203 je nejhorší katastrofou v dějinách francouzského letectví. Státní úřad pro vyšetřování v civilním letectvu BEA v dokumentu k příčinám havárie proto uvedl také 41 doporučení, aby se podobné neštěstí neopakovalo. Zdůraznil především potřebu školit a cvičit piloty, aby lépe znali systémy letadel a mohli tak řešit případné neobvyklé situace.

"Osm doporučení se týká výcviku pilotů a pět osvědčení letadel," upřesnil ředitel BEA Jean-Paul Troadec.