Italští záchranáři našli v noci na neděli ve ztroskotané luxusní lodi Costa Concordia jihokorejský pár, který přežil havárii plavidla. Ráno se jim podařilo z plavidla dostat i jednoho člena posádky, který si při nehodě zřejmě zlomil nohu.

O pár hodin později u kuchyně vedle restaurace potápěči vyprostili dvě mrtvá těla. Počet obětí stoupl na pět.

"Potápěči jim museli svléknout vesty, aby je mohli vytáhnout ven," řekl kapitán pobřežní hlídky Francesco Paolillo. Podle potápěče Angela Scarpy jde bezpochyby o turisty. "Museli jsme rozbít skleněný strop restaurace, abychom se tam mohli dostat," řekl Scarpa.

Národnost dvou starších mužů záchranáři zatím neoznámili. Předchozí mrtvá těla patřila dvěma Francouzům a jednomu peruánskému členu posádky.

Záchranáři nyní podle Sky News procházejí jednu kajutu po druhé v té části lodi, která zůstala nad vodou. V noci zachytili zvukový signál od muže a ženy z Jižní Koreje, uvízlých v útrobách mohutného plavidla. Objevili je v jedné z kabin v dobrém stavu.

Češi na palubě nejspíš nebyli

Na palubě luxusní lodi bylo více než 4 tisíce lidí včetně posádky, když se po uvíznutí na mělčině začala potápět. Okružní plavby na lodi byly nabízené i v Česku, ministerstvo zahraničí ale nemá informace o tom, že by na palubě havarované lodi byl nějaký Čech.

Costa Concrodia se převrátila na bok

Zadržen policií byl kapitán lodi Francesco Schettino, který je dle všeho hlavním viníkem nehody, a také první důstojník Ciro Ambrosio.

 

"Situaci monitoruje náš zastupitelský úřad v Itálii, je v kontaktu s místními úřady. V tuto chvíli ale nemáme k dispozici žádné informace o tom, že by se tam nacházel Čech," sdělil mluvčí ministerstva zahraničí Karel Šrol.

Podle prokuratury kapitán opustil plavidlo ještě před posledními cestujícími. "Bohužel mohu potvrdit tuto skutečnost," uvedl státní zástupce Francesco Verusio. Kapitán podle něj "opustil loď značnou dobu předtím, než byli pasažéři evakuováni".

Úřady kapitána nyní vyšetřují pro podezření z několikanásobného zabití, ze zavinění nehody a z opuštění plavidla.

Může za nehodu výpadek proudu?

Plavidlo s 4234 cestujícími bylo v pátek odpoledne na cestě po Středomoří, když najelo na mělčinu u ostrova Giglio, který se nachází nedaleko pobřeží jižního Toskánska. V boku lodi se při nárazu vytvořila sedmdesátimetrová trhlina a plavidlo se převrátilo na bok. Jeho polovina zůstala nad mořskou hladinou.

Cestující se z plavidla dostávali na záchranných člunech. Kromě pobřežní stráže se jim na pomoc vydala také další plavidla pohybující se v oblasti.

Ruskou jadernou ponorku Jekatěrinburg budou opravovat nejméně rok. Oheň poničil její "uši" – čtěte ZDE

Auto se vbouralo do restaurace plné lidí. Řidička si spletla brzdu s plynem – čtěte ZDE

V Japonsku se srazilo osm Ferrari. Mluví se o nejdražší nehodě v dějinách – čtěte ZDE

Náraz mohl zavinit výpadek navigace

Ztroskotání lodi u italských břehů mohl způsobit výpadek proudu, po kterém selhala navigace. Serveru Huffington Post to řekl britský odborník na mořeplavbu Malcolm Latarche.

Luxusní loď v číslech

Loď Costa Concordia postavili v Itálii roku 2006 jako tehdy největší vyrobenou loď v zemi

Stála 11,5 miliardy Kč
Patří britsko-americké společnosti Costa Cruises

290 metrů dlouhá
36 metrů široká
60 metrů vysoká
váha 114 500 tun
max. rychlost 22 uzlů (≈41 km/h)

13 palub
1430 kajut
3780 lůžek
posádka 1000 členů
kapacita 3780 cestujících

5 restaurací a 13 barů
4 bazény, tobogán a 5 vířivek
170m běžecká dráha
lázně o rozloze 6000 m²
fitness centrum, tělocvična
třípatrové divadlo, kino
nákupní centrum, kaple

Nejnižší cena za 8denní plavbu Středomořím:
cca 10 000

Latarche, který vede časopis o mořeplavbě IHS Fairplay Solutions, připomněl, že cestující mluvili o tom, že v době nehody vypadla světla a ozvala se hlasitá rána. Podle odborníka by to mohlo znamenat, že ve strojovně lodi došlo k výbuchu, který vyřadil z provozu elektrické generátory. "Systémy se (v takovém případě) musí restartovat... a nějakou dobu jim trvá, než naběhnou," řekl.

Podle místního prefekta Giuseppeho Linardiho počet pohřešovaných "stále klesá". Například byli nalezeni čtyři Američané na ostrově Giglio, kam je odvezl člověk, který je zachránil, řekl Linardi novinářům.

Na palubě 290 metrů dlouhé lodi mělo jet 3200 cestujících a 1023 členů posádky. Když se nehoda v pátek kolem 22:00 hodin stala, luxusní plavidlo bylo na okružní plavbě po Středomoří.

Loď podle provozovatele, námořní společnosti Costa Crociere, vyplula ze severoitalského města Savona a plánovala zastávky ve městech Civitavecchia, Palermo, Cagliari, na Mallorce, v Barceloně a v Marseille. Problémy se objevily krátce po vyplutí z přístavu Civitavecchia nedaleko Říma.

Svědek Luciano Castro médiím telefonicky sdělil, že "cestující právě večeřeli, když zhasla světla, ozvala se rána a rachocení a příbory popadaly na zem". Když znovu rozsvítili, bylo prý cestujícím řečeno, že se porouchal generátor na výrobu elektřiny a že na jeho opravě se pracuje. Cestující si ale všimli, že se loď naklání na stranu, načež jim posádka rozdala záchranné vesty a řekla, ať se seřadí před lávkami k záchranným člunům.

Další cestující Mara Parmegianiová popsala scény "jako z Titaniku": při evakuaci vznikla tlačenice a bylo slyšet křik a pláč.

Loď pokřtila česká modelka

Český web věnovaný okružním plavbám na lodi Costa Concordia Costa.cz informoval, že plavidlo bylo postaveno v roce 2006 a pokřtila ho česká modelka Eva Herzigová.

Lahev šampaňského se při křtu údajně nerozbila, což námořníci považují za špatné znamení.

Agentura ANSA uvedla, že loď měla v italských vodách problémy již v roce 2008, když v sicilském Palermu ve větrném počasí narazila do přístavních doků. Plavidlo bylo poškozeno, nikomu se ale prý nic nestalo.

Časový průběh ztroskotání Concordie a záchranných operací

Pátek 13. ledna:

19:00 místního času (stejný jako SEČ): Loď s asi tisíci členy posádky a více než 3000 turisty z více než 60 zemí – především s Italy, Francouzi, Němci a Španěly – vyplouvá z přístavu Civitavecchia u Říma směrem do Savony na severu Itálie.

20:30 – Velká část cestujících večeří, další už spí.

20:35 – Loď se blíží k pobřeží turistického ostrova Giglio s přírodní rezervací.

21:30 – Podle expertů narazila loď na útes zvaný Scole asi 300 metrů od ostrova.

21:35 – Je přerušena elektřina, řada cestujících začíná panikařit.

21:45 – Je vyhlášen první poplach. Dvě dlouhá a jedno krátké zapískání oznamují posádce havárii.

21:50 – Plavidlo se začíná naklánět. V lodních restauracích padají talíře a stoly. Někteří cestující spěchají do kajut pro záchranné vesty.

22:00 – Část cestujících se začíná shromažďovat na palubě číslo čtyři, kde jsou záchranné čluny. Kapitán se mezitím snaží přiblížit loď k pobřeží.

22:10 – Je vydán signál k opuštění lodi – sedm krátkých zazvonění a jedno dlouhé. Začínají se spouštět záchranné čluny.

22:20 – Pobřežní hlídka na člunech a ve vrtulnících zahajuje záchranné operace. Na 800 obyvatel Giglia se mobilizuje a pomáhá převážet cestující na břeh. Mnozí pasažéři skočili do vody. Asi 40 lidí je zraněno, z toho dva vážně. Většinou jde o zlomené končetiny.

23:15 – První člun s cestujícími přistál na Gigliu. Začíná evakuace 4229 lidí z lodi.

23:40 – Podle médií je na břehu nalezen vyčerpaný kapitán lodi Francesco Schettino.

 

Sobota 14. ledna:

 

01:30 – Jsou nalezena tři mrtvá těla. Později jsou identifikována jako dva francouzští turisté a peruánský člen posádky.

02:30 – Na lodi čeká na evakuaci ještě 300 lidí.

06:00 – Podle velitele hasičů z nedalekého Grosetta Ennia Aquilina zachránili záchranáři z lodi posledního člověka – pasažérka měla zlomenou nohu. Italští záchranáři podle Aquilina vytáhli z vody asi 100 lidí a zachránili asi 60 lidí uvězněných v lodi.

 

Neděle 15. ledna:

 

00:15 – Hasiči na lodi lokalizovali dva živé cestující.

00:58 – Oba jsou zachráněni z kabiny a jsou prý v dobrém stavu. Jsou to devětadvacetiletí jihokorejští novomanželé na svatební cestě.

07:00 – Z paluby číslo tři je slyšet hlas člena posádky Marrika Giampietroniho, který byl zachráněn se zlomenou nohou.

Costa Concrodia se převrátila na bok