Soukromý český přepravce RegioJet ze skupiny Student Agency v úterý v Bratislavě představil soupravu Talent od kanadského výrobce Bombardier, kterou příští rok nasadí na trase mezi hlavním městem, Dunajskou Stredou a Komárnem. Cestující si vlak budou moci vyzkoušet do čtvrtka. V roce 2012 bude společnost pravidelnou osobní železniční dopravu na Slovensku zabezpečovat necelou desítkou vlaků.

"Všech devět souprav bude připravených v lednu a únoru příštího roku. My chceme první soupravy přivézt na Slovensko začátkem příštího roku a znovu zopakovat testovací jízdy," řekl Jiří Schmidt z RegioJetu.

Česká společnost vypraví v nejbližších dnech několik mimořádných vlaků, které si cestující budou moci vyzkoušet za symbolický poplatek. V platnosti však zůstává také jízdní řád státního přepravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Od začátku března příštího roku by měl osobní přepravu mezi Bratislavou a Komárnem zabezpečovat pouze RegioJet, který podepsal s ministerstvem dopravy devítiletou smlouvu na provozování regionálních vlaků na této trati.

 

Společnost nabídla státu nižší ceny a lepší služby. V nízkopodlažních soupravách by mělo být k dispozici bezdrátové připojení k internetu, nabídka občerstvení nebo tisku. RegioJet však nenasadí nové soupravy, ale rekonstruované, pět let staré vlaky. Výroba nových by podle šéfa společnosti Radima Jančury trvala dva až tři roky. "Proto jsme si pronajali vozidla, která už pár let jezdí v Německu," řekl.

Nové soupravy naopak RegioJet nasadí na plánované lince mezi Prahou, Ostravou a Žilinou, kterou chce v polovině roku spustit. Toto spojení však bude provozovat na vlastní riziko a na rozdíl od linky do Komárna na ni nebude dostávat dotaci od státu.

Český přepravce plánuje ročně na zhruba sto kilometrů dlouhé trati přepravit 1,9 milionu cestujících. Spojení na jih Slovenska nabídne každou hodinu, ve špičce se intervaly ještě zkrátí. V současnosti přijíždějí do Bratislavy směrem z Dunajské Stredy denně tisíce lidí, většina motorovými vozidly. Při vjezdu do metropole proto doprava často kolabuje.

Jančura do budoucna připustil zájem také o další státem dotované regionální linky ale i spojení mezi Bratislavou a východem země. "Bratislava - Košice je nádherná dálková trať, která by mohla fungovat klidně i bez dotací. To je to nejlepší, v Česku máme podobné spojení Praha - Ostrava," řekl.

RegioJet chtěl otevřít dotované železniční linky také v Česku, kraje však upřednostnily České dráhy.