Dlouholeté problémy se vzděláním Romů žijících na Slovensku v osadách by v budoucnosti mohly vyřešit internátní školy. Takový názor sdílí slovenský premiér Robert Fico s představiteli slovenských měst, kteří v pondělí spolu s ním vystoupili v médiích. Ficův záměr se nelíbí některým nevládním organizacím, podle kterých by prý docházelo k izolaci dětí a jejich odloučení od rodin. Právě děti z romských osad mají v zemi největší problémy s pravidelnou docházkou a záškoláctvím.

"Pokud tak neučiníme, tak vychováme další generaci Romů, která nebude způsobilá se zařadit," prohlásil Fico. Možností zavedení internátních škol by se měla zabývat nová vláda, která se moci ujme po červnových volbách, dodal.

Podle Fica by se při vypracovávání postupu měl zohlednit také názor expertů, kteří by například doporučili, kdy a do jaké školy může dítě nastoupit. Příčinou špatných výsledků Romů jsou podle školních inspektorů problémy s docházkou, špatné podmínky na domácí přípravu a nezájem rodičů. Projekt internátních škol by měl budoucí kabinet konzultovat i v zahraničí.

Zavedení internátních škol pro děti z romské menšiny zvažovala v minulosti také koaliční Slovenská národní strana.

Záměr dlouhodobě kritizuje podle slovenských médií například nezisková organizace Amnesty International, podle níž internátní školy prospějí jen zlomku romských dětí. "Takový plán ještě navýší segregaci romských dětí a vyloučí je z běžného vzdělávacího systému, což považujeme za diskriminaci," cituje server Sme.sk ředitel Amnesty International Branislav Tichý. 

Nejhorší úroveň vzdělání panuje v romských osadách. Počet těchto míst, kde lidé žijí bez elektřiny či pitné vody, v posledních letech přibyl. V roce 2000 bylo na Slovensku evidováno 620 osad, loni se jejich počet zvýšil na 691.

Vzdělání dětí z těchto kolonií je podle učitelů náročnější a vyžaduje zvláštní přístup. Mnohé děti totiž neovládají slovenštinu a nevědí, k čemu slouží tužka či kniha. Chybí jim také základní hygienické a sociální návyky. Mnohé nevládní organizace v minulosti upozornily, že část romských dětí proto končí ve zvláštních školách.