Není nepříjemnější pozice v letecké společnosti, než být odpovědný za ztráty zavazadel. Neustále jich totiž přibývá. A pasažéři jsou notně podráždění.

Podle nové zprávy zájmové skupiny spotřebitelů AUC citované stanicí BBC se za rok 2007 ztratilo po celém světě přibližně 42 milionů zavazadel. Rok před tím to bylo 34 milionů. V roce 2019 se jich podle odhadů ztratí 70 milionů.

Podle zprávy dorostly problémy do stavu, zdaleka nejtíživějšího za mnoho posledních let.

Kompenzace? Jak kdy

Zpráva připouští, že seriózní letecké společnosti se snaží problémům se zavazadly zabránit - a v případě jejich ztráty pasažérům újmu finančně kompenzovat. Podle zprávy ale tato snaha není zdaleka dostatečná.

Potíže mívají pasažéři letadel, kteří nejsou schopni doložit vlastnictví cenných předmětů například účtenkou. Obvykle se nedočkají náhrady v plné výši tohoto zboží. I tam, kde je vlastnictví doloženo, je často hodnota zboží zpochybňována.

"Pokud se něco podobného přihodí, letecké společnosti by měly být připraveny vyrovnat se poctivě se svými zákazníky," říká Tina Tietjenová, která stojí v čele organizace AUC.

Zpráva zmiňuje například nízkonákladovou společnost Ryanair, která se omezuje na náhradu ve výši patnácti liber, bez ohledu na to, jaké jsou okolnosti ztráty a cena předmětů. Jiná společnost Jet2 se odhodlá vynaložit ve prospěch poškozených pasažérů jen o trochu víc: třicet liber.

"Máte účtenku?"

Ve zprávě jsou příběhy lidí, kteří podle všeho hodně prodělali. Jeden z nich ztratil zavazadlo, jehož hodnotu (i s jeho obsahem) vyčíslil na 1120 liber. Neměl ale účtenku. Letecká společnost jej odškodnila částkou pouhých 79 liber.

S žádostí o odškodnění příliš neuspěl ani pasažér, kterému se v průběhu letu poškodil v zavazadlovém prostoru surf, který koupil před třemi roky. Recept neměl. Žádal náhradu 769 liber. Společnost mu přisoudila pouhých 67 liber.

Nejde ale jen o ztráty. Mnoho pasažérů se dostane do svízelné situace už jenom tím, že se jejich kufr někde zpozdí.

"Aerolinie je náležitě nekompenzují, ačkoli jsou nuceni k nepředpokládatelným výdajům v důsledku zdržení zavazadla," píše se ve zprávě.

"Společnosti jsou stále pohotově připravené ponechat všechno riziko na pasažérech," říká Tina Tietjenová.