Francie našla způsob, jak "zabít dvě mouchy jednou ranou". Tištěná média v zemi galského kohouta postihla finanční a ekonomická krize. A zároveň má vláda pocit, že mladí Francouzi málo čtou.
Proto se stát rozhodl, že zkusí oba problémy vyřešit najednou tím, že pořídí roční předplatné libovolného deníku všem osmnáctiletým Francouzům.
Jde o symbolické gesto, které má přimět nejmladší občany k tomu, aby četli denní tisk a získali k němu vztah. Zároveň je toto rozhodnutí součástí širších státních opatření na podporu tištěných médií, která podobně jako jiná odvětví čelí krizi.
Francouzský prezident Nicolas Sarkozy v pátek také slíbil novinám 600 milionů eur pomoci, rozvržených do tří let.
Státní příspěvek je ovšem vázán na podmínku, že tištěná média podstoupí rozsáhlou reformu. Sarkozy připomněl, že tisk byl v potížích již dávno před ekonomickou krizí, která se začala šířit po světě na podzim loňského roku. Média se proto musí zbavit "starých hendikepů" a přizpůsobit se "digitální éře".
Například tiskárny mají snížit náklady o 30 až 40 procent, ať již pomocí personálních změn či změnou v systému odměn. Stát chce také pomáhat rozvoji internetových novin.
Součástí pomoci je rovněž odklad zvýšení cen poštovného za převoz novin z tiskáren do distribučních sítí. Naopak se zvětší objem kupovaného tisku ve státních institucích. Podporu obdrží také prodejci a donášková služba.
Většina oznámených opatření vychází z kompromisních návrhů vypracovaných na objednávku vlády více než 150 zástupci médií, tedy vydavatelů, novinářů a tiskařů.