telefon_odposlechy_192x128.jpg Zavádění jednotné evropské tísňové linky je dokončeno. Na číslo 112 lze odedneška volat v celé Evropské unii. Poslední zemí, která ji v těchto dnech zprovoznila na svém území, je Bulharsko.

Informovala o tom Evropská komise, jež balkánskou zemi v minulosti za pomalé zavádění tísňové linky kritizovala.

Čtěte také

"Linka 112 funkční kdekoliv je pěkný dárek pro všechny Evropany, který navíc přichází v pravý čas: Mnoho občanů cestuje během svátků do jiných zemí EU. Nyní bude linka 112 důležitým společníkem na prázdninových cestách všude v EU," uvedla evropská komisařka pro komunikace Viviane Redingová.

Linka funguje od roku 1991

Unie evropské číslo tísňového volání 112 zavedla v roce 1991 jako doplněk k vnitrostátním tísňovým číslům. Chtěla tak zpřístupnit tísňová volání ve všech členských státech evropské sedmadvacítky. Od roku 1998 unijní pravidla požadují, aby členské státy zajistily bezplatné volání na linku 112 z pevných i mobilních telefonů. Od roku 2003 navíc telekomunikační operátoři musejí záchranným službám poskytovat informace o lokalizaci volajícího.

Podle průzkumu z letošního února zná telefonní číslo 112 jen pětina obyvatel "sedmadvacítky". V České republice ale o existenci této linky ví více než polovina lidí. Hasiče, rychlou lékařskou pomoc a policii lze v Česku přivolat i prostřednictvím dalších tísňových čísel - 150, 155 a 158.

Podle údajů Evropské komise odpoví v Česku operátor celoevropské linky volajícímu do 20 vteřin. Evropským premiantem je v tomto ohledu Irsko, kde je třeba čekat jen jednu vteřinu, naopak v Německu to může trvat od pěti vteřin až po jednu minutu.