V Izraeli mají na letištích tzv. nášlapné scanneryUž nyní jsou cestující podrobeni na letištích řadě kontrol. Zatímco Američané například porovnávají seznamy cestujících s listem osob podezřelých z terorismu, evropské aerolinie žádají své zákazníky, aby vedle ostatních nařízení při kontrolách také zuli obuv a vyprázdnili své kapsy.

Obě strany teď plánují další posílení bezpečnostních opatření. V USA se kongres pro dlouhodobém vyjednávání dohodl na přesnějším a detailnějším zaznamenáváním dat o cestujících, aby zabránil pohybu "teroristů" po Spojených státech.

V minulosti se totiž stávalo, že byl přístup letadla zabráněn i nevinným lidem či dětem. Seznamy cestujících totiž dosud obsahovaly pouze jména pasažérů, teď budou obohaceny i o pohlaví, datum narození a další údaje.

Čtěte také

"Nové seznamy by měly zabránit chybným identifikacím a nedorozuměním, která umístila řadu cestujících omylem  na seznam lidí podezřelých z terorismu," informoval ministr národní bezpečnosti USA Michael Chertoff o opatření, které má vstoupit v platnost od nového roku.

Pod rentgenem

Důkladnější kontrola, kterou už američtí pasažéři poznali, možná čeká na cestující na evropských letištích. Ti by měli při kontrole projít systémem, který je ochrance na počítačích zobrazí v "celé jejich parádě".

Nové bezpečnostní zařízení, o kterém uvažuje Evropská komise, by totiž mělo fungovat na principu rentgenu a pořizovalo by "nahé" snímky pasažérů.

(článek pokračuje pod fotogalerií)

Pro mnoho lidí by se tak cestování mohlo stát dost nepříjemným. Bezpečnostní služby by totiž o člověku věděly prakticky všechno.

Na návrh už reagovala řada kritických hlasů.

"Miliony lidí po Evropě budou digitálně fotografovány skoro, jako kdyby byli nazí," kritizovali  například návrh evropští liberálové.

Evropská komise se nicméně brání, že návrh je teprve v počáteční fázi a systém by nebyl využíván ve všech případech. Zařízení by podle ní ale podstatně zrychlilo odbavovací proces.

Podobný detekční přístroj už byl použitý ve Spojených státech před necelými dvěma lety, kde si z počátku vysloužil stejnou kritiku (ČTĚTE ZDE).

Nyní je ale zařízení používáno k druhotné kontrole v případě, že cestující vzbudí podezření při klasické kontrole.