Pro Hogana Liho se Česko může stát byznysovou branou do Evropy. Manažer tchajwanské firmy Ark Group se s několika kolegy přihlásil do nezvyklého klání zástupců českých a tchajwanských start-upů, které se odehrávalo o víkendu v hlavním městě ostrova Tchaj-peji a nazývalo se Ideathon. Úkolem bylo pracovat na některé z pěti výzev, které zadali organizátoři. Výsledkem prvního pokusu propojit českou a tchajwanskou startupovou scénu neměl být program či aplikace, ale ideový návrh nějakého inovativního řešení, například jak přilákat více turistů na Tchaj-wan, jak udělat úspěšný transfer technologií, jak proniknout na nový trh nebo jak dostat na ostrov české značky.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Firma, v níž Hogan Lin pracuje, se zabývá vytvářením 3D modelů historických či uměleckých děl, něco jako muzeum na webu. „Máme zájem z USA i investora z Izraele a teď hledáme, kudy se dostat na evropský trh. A tohle nám přišlo jako dobrá příležitost,“ vysvětloval mladý Tchajwanec, proč v sobotu odpoledne přišel poměřit míru své kreativity s kolegy z Česka.

Ti přiletěli ten samý den ráno z Prahy a únava na nich byla viditelná. Zároveň na obou stranách panovala zvědavost i určitá nejistota, protože pro všechny zúčastněné to byla první akce svého druhu. Organizovala ji česká platforma StartupKitchen, takže ji zabalila do jídelního motivu spojujícího Česko a Tchaj-wan: do knedlíků, které jsou sice v obou zemích dost rozdílné, ale zároveň pro obě kuchyně velmi typické.

Ideathon byla první z týden trvající série podnikatelských akcí pořádaných Česko-tchajwanskou obchodní komorou a spojených s návštěvou předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéty Pekarové Adamové na Tchaj-wanu. České firmy chtějí představit své výrobky a najít pro ně nové trhy nebo se také pokusit zaujmout tchajwanské investory. Spolupořadateli víkendového Ideathonu byla agentura CzechInvest a Taiwania Capital, tchajwanský fond pro střední a východní Evropu, založený před rokem, který hledá v zemích, jako je Česko, vhodné investice do průmyslových technologických firem a má na to 200 milionů dolarů (4,4 miliardy korun).

„Na tchajwanské startupové scéně nyní letí především nové firmy, které se nějakým způsobem zabývají výrobou, designem či úpravou součástek pro průmysl,“ řekla Wendy Wuová, novinářka zabývající se technologiemi, která se také rozhodla sama Ideathonu zúčastnit. „Je to první věc tohoto druhu, o které vím,“ řekla o akci ještě předtím, než se snažila domluvit, s kým bude v týmu.

Ze tří týmů, které se nakonec vytvořily, ryze tchajwanský, ryze český a smíšený, to byl právě ten česko-tchajwanský, jehož byla členkou, který po dni práce porotu zaujal nejvíce a vyhrál. Vytvořil projekt nazvaný „Byznys co-pilot“, který při využití nástrojů umělé inteligence jako ChatGPT je schopen adresně pomoci firmě bez kontaktů v nové zemi najít nejvhodnějšího partnera při pokusu o průnik na nový trh. Vyhrál proto, že ho tým dokázal – ideově – dotáhnout do fáze velmi prakticky i byznysově využitelného nápadu pro příležitosti podobné právě těm, které nabízí česko-tchajwanská spolupráce.

Druhý skončil český tým rozvíjející myšlenku využití hejn bezpilotních dronů pro doručování jídla z populárních asijských nočních pouličních trhů. Až třetí tak byl tým Hogana Liho, který se snažil české účastníky oslovit nápadem využití 3D modelování na internetu při prodeji v Asii tak oblíbeného českého skla.